România este pe primul loc în UE la capitolul copii deveniți victime pe șosele. Peste 100 își pierd viața anual în accidente rutiere, iar 450 sunt răniți grav. Numai în primele opt luni din acest an, în Capitală au avut loc 32 de accidente grave în care au fost implicați minori. Cauzele: fie copiii au traversat neregulamentar, fie șoferii au circulat cu viteză. Instituții ale statului și-au unit forțele cu o asociație ca să le predea elevilor Educație Rutieră, pentru a preveni astfel de tragedii.
Daiana avea 17 ani atunci când a fost victima unui accident rutier. Ea a stat în spital două săptămâni, după ce i-a fost rupt femurul. Însă, greul a venit odată cu recuperarea fizică și psihică.
Daiana Voinea, victima unui accident rutier și absolventă de Psihologie: E terifiant să nu știi dacă vei supraviețui sau nu accidentului respectiv. E atât de terifiant, încât te schimbă pe plan psihic. Deși au trecut 4 ani și jumătate, nu pot să spun că sunt ca înainte. Au fost vreo 2 ani în care am fost foarte temătoare.
László Borbély, coordonator al Departamentului de Dezvoltare Durabilă: 6 din 10 șoferi care sunt băuți și fac accident au sub 35 de ani. E foarte important să educăm tineretul.
Din dorința de a reduce numărul victimelor, o asociație organizează cursuri de Educație Rutieră pentru copii. 18.000 de elevi au fost instruiți deja. Iar asta nu e tot.
Liviu Zorilă, președintele Asociației EDIT: Am acreditat și lansat primul program de formare pentru cadre didactice, Educație Rutieră și Prim-ajutor. În 3 serii am reușit să formăm peste 380 cadre didactice.
La nivel național, vor fi repartizate 376 de defibrilatoare.
Raed Arafat, șeful DSU: În cursurile de prim-ajutor trebuie să dăm noțiuni copiilor despre ce înseamnă să folosești un astfel de aparat, așa cum se întâmplă peste tot în lume.
Titi Aur: Educația aduce o mică contribuție, dar trebuie măsuri de coerciție puternice
Experții în conducere defensivă spun că există trei categorii de șoferi care produc accidente: începătorii, cei cu experiență, dar care mai necesită instruire și teribiliștii, adică șoferii drogați, băuți, care circulă cu viteză ori conduc agresiv.
Adrian Grigore, pilot: Sunt de părere că în continuare examenul auto este jos ca standard, ar trebui găsite variante ca el să fie mai serios și mai drastic și mult mai serios.
Titi Aur, expert conducere defensivă: Educația aduce o mică contribuție, dar trebuie măsuri de coerciție puternice, adică nu doar amendă, nu doar o suspendare a permisului, ci să se treacă la confiscarea vehiculului respectiv, că-i mașină, că-i motocicletă, la anularea permisului de conducere, la ani de închisoare, fără să produci victime.
După cum reiese din statistici, când un om își pierde viața într-un accident rutier, alți cinci suferă diverse răni.
Reporter: Magda Costache
Editor : Liviu Cojan