Csaba Asztalos, președintele CNCD, spune că școlile, fie ele de stat sau private, ar trebui să rămână deschise cu prezență fizică dacă sunt dispuse să-și asume în mod voluntar aplicarea certificatului verde, vaccinarea în proporție mare a profesorilor și elevilor sau testarea frecventă. Asztalos spune și că autoritățile ar fi trebuit să găsească soluții pentru implementarea adecvată a școlii online pentru că am intrat, deja, în al treilea an școlar afectat de pandemia de coronavirus.
Csaba Asztalos: Discuția cu privat și public în educație. Am fost contactați de reprezentanți ai unităților de învățământ din zona privată. Și ei spun: „noi suntem școli care avem grad de vacinare de 80% printre profesori, elevi, și testăm. Nu avem un cadru legal. Noi am dori să ne desfășurăm activitatea fizic”.
Mi se pare echitabil să existe această posibilitate, dacă o unitate de învățământ își asumă în mod voluntar să aplice certificatul verde, de ce să nu aibă posibilitatea să-și desfășoare activitatea fizic?
Eu sunt părinte. Cu ce a scăzut mobilitatea dacă am dat vacanță? În sensul în care copilul trebuie să facă ceva în vacanță. Cineva trebuie să aibă grijă de copil. Crește mobilitatea în vacanță. În online măcar îl ții în localitatea respectivă și îl ții acasă un anumit număr de ore. Acum, înțeleg că argumentul a fost că avem un milion de copii care nu au internet pe bandă potrivită. Suntem în al treilea an școlar afectat de pandemie și nu cred că mai putem să venim cu astfel de argumente. Trebuia să facem ceva. Peste două săptămâni, mai puțin colocvial, pot să pun pariu cu dumneavoastră că tot online o să ne întoarcem.
Întrebarea este - acei copii care nu au acces la bandă de internet cum ar trebui peste două săptămâni vor avea? Mira-m-aș.
Moderator: Atunci, măsura închiderii școlilor, inclusiv cele care garantează siguranța copiilor și cadrelor didactice prin certificatul verde voluntar e o măsură de natura să limiteze dreptul la educație?
Csaba Asztalos: În principiu da, pentru că toate aceste măsuri care au venit în pandemie limitează dreptul la educație, dar nu orice limitare constituie și discriminare. Majoritatea limitărilor se justifică – vrem să ținem copiii și profesorii și colectivul școlar sănătos.
Dacă noi am fi introdus certificatul verde în educație, să spune, din august și proporțional și în timp, nu ajungeam aici. E exemplul statelor din vest, nu suntem în zona discriminării dacă putem să justificăm astfel de măsuri.
În acest moment, acele școli, și mai ales din zona privată, care vin cu această situație că ar dori să desfășoare fizic și nu au nici cadru legal, nici posibilitate – ei, voluntar, își asumă să aplice certificatul verde, au un grad ridicat de vaccinare, testează aproape zilnic, și nu au un cadru – nu putem gândi că „să moară și capra vecinului”.
Acolo unde se îndeplinesc condițiile de ce nu există un cadru care să permită acestor școli să-și desfășoare activitate. Indiferent că e de stat sau privat. Poate să fie școală de stat care să-și asume folosirea certificatului verde sau să aibă un grad de vaccinare destul de mare și să testeze astfel încă, cu acordul părinților, să poată să desfășoare fizic școala.
Dacă legiuitorul nu va ajunge la concluzia, într-un final, să adopte lege în care să se impună certificatul verde.
Editor : Adrian Dumitru