USR şi Forţa Dreptei au contestat la Curtea Constituțională noile Legi ale Educaţiei, pe motiv că ar limita dreptul la învăţătură al copiilor şi ar încălca principiul egalităţii în drepturi. Legile au fost adoptate la începutul acestei săptămâni și urmează să meargă la promulgare.
„USR a contestat la CCR noile Legi ale Educaţiei pentru că discriminează. Discriminează între elevii cu posibilităţi materiale şi cei săraci, care nu pot face meditaţii pentru admiterea paralelă la liceu. Discriminează între copiii care învaţă în şcoli cu masă caldă şi cei care nu au acest noroc. Discriminează între copiii care merg la şcoli ce pot plăti pază privată şi copiii care merg la şcoli nepăzite”, a declarat senatorul USR Ştefan Pălărie, într-un comuncat de presă.
Conform comunicatului USR, cele mai „grave” prevederi din proiect sunt cele care vizează „limitarea” dreptului la învăţătură al copiilor şi încălcarea principiul egalităţii în drepturi. Totodată, USR şi Forţa Dreptei au invocat încălcări privind principiul securităţii juridice, previzibilităţii şi clarităţii normelor, deoarece legile ar conţine „inadvertenţe” legislative.
„În ceea ce priveşte Legea învăţământului preuniversitar, argumentele de neconstituţionalitate se referă la limitarea accesului la educaţie în funcţie de vârstă, posibilitatea de exmatriculare a elevilor şi discriminarea în ceea ce priveşte admiterea la liceu. USR a subliniat, de asemenea, posibile încălcări ale drepturilor la viaţa privată ale elevilor şi profesorilor, în lipsa garanţiilor legale privind folosirea înregistrărilor video în şcoli”, se arată în comunicatul USR.
Contestaţia privind Legea învăţământului superior se referă la reducerea tarifelor pentru transportul local doar pentru studenţii mai tineri de 30 de ani, „încălcarea dreptului la învăţătură”, precum şi la alte potenţiale încălcări ale Constituţiei - articolul 136 privind înfiinţarea de societăţi comerciale şi articolul 148 în cazul prevalenţei dreptului Uniunii Europene faţă de cel naţional.
Forța Dreptei: „Vădită discriminare în ceea ce îi privește pe elevi”
Motivele expuse de Forța Dreptei privesc „atât motive care țin de modalitatea în care au fost adoptate cele două proiecte de legi, prin nerespectarea rigorilor legislative care țin de competențele decizionale ale celor două camere ale Parlamentului și de tehnica legislativă, cât și considerente de fond referitoare la încălcarea drepturilor și garanțiilor constituționale în domeniul educației, al egalității în drepturi și al nediscriminării”, potrivit unui comunicat al partidului.
„În privința proiectului de lege privind învățământul superior a fost reclamată încălcarea art. 1 alin. (3) și (5), art. 16, art. 32, art. 73, art. 75, art. 136 și art. 148 din Constituția României.
Astfel, însuși obiectul de reglementare al proiectului de lege a fost deturnat de la misiunea sa, aceea de a reglementa raporturile juridice din sfera învățământului în virtutea respectării principiului egalității, al dreptului fundamental la învățătură, al dreptului la viață intimă privată, al respectării acelor exigențe constituționale apte să asigure protejarea și sprijinirea dezvoltării comunităților școlare.
În ceea ce privește proiectul de lege referitor la învățământul preuniversitar a fost contestată încălcarea art. 1 alin. (3) și alin. (5), art. 16 alin. (1) și (2), art. 26 alin. (1), art. 29 alin. (1), (2), (5) și (6), art. 32 alin. (1), (4), (5) și (7), 44 alin. (2) teza I coroborat cu art. 136 alin. (1), (2) și (4) din Constituție.
Între aspectele sesizate sunt cele referitoare la admiterea la liceu, în cazul căreia a fost observată o vădită discriminare și încălcare a principiului fundamental al egalității în drepturi în ceea ce îi privește pe elevi, dar și riscul de a fi utilizate criterii subiective și arbitrare în desfășurarea procesului de admitere”, argumentează reprezentanții Forței Dreptei.
Senatul a adoptat luni, în calitate de Cameră legislativă decizională, proiectul de lege privind învăţământul superior. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat în plen că legea învăţământului superior, parte a pachetului de legi „România Educată”, vine în completarea legii învăţământului preuniversitar, fiind astfel asigurată o abordare „coerentă şi predictibilă a procesului educaţional”.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Editor : B.P.