Președintele Comisiei juridice a Senatului, liberalul Cătălin Boboc, a susținut că în favoarea unui raport de admitere a inițiativei legislative s-au exprimat șase membri ai Comisiei, trei voturi fiind „împotrivă”.
„A fost un raport favorabil cu șase voturi "pentru" și trei voturi "contra". Prima Cameră este Senatul. Vom trimite (raportul - n.r.) la plen. Eu sper să treacă și la plen, pentru că este ceea ce întotdeauna am spus și am susținut - cea mai bună formă de reprezentativitate sau cea mai mare reprezentativitate o pot avea primarii și președinții de CJ atunci când sunt aleși de majoritatea cetățenilor”, a declarat Boboc la finalul ședinței Comisiei juridice.
Propunerea de lege prevede modificarea articolului 101 din Legea 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.
„Pentru funcția de primar, centralizarea voturilor se face de biroul electoral de circumscripție. Este declarat primar candidatul care a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate. Dacă niciunul dintre candidați nu a obținut majoritatea voturilor valabil exprimate, fapt care se consemnează în procesul-verbal încheiat de biroul electoral de circumscripție, se organizează un al doilea tur de scrutin”, stipulează articolul 101 modificat (alin. 1-3).
Articolul 101 prevede, totodată, că și în caz de balotaj între mai mulți candidați la funcția de primar se organizează un al doilea tur de scrutin. Cel de-al doilea tur de scrutin are loc la două săptămâni de la primul tur.
„La al doilea tur de scrutin participă numai candidații clasați pe primele două locuri, respectiv candidații aflați în situație de balotaj. (...) În al doilea tur de scrutin este declarat primar candidatul care a obținut cel mai mare număr de voturi valabil exprimate”, se mai arată în propunerea de lege a PNL.
În expunerea de motive, inițiatorii susțin faptul că alegerea primarului într-un singur tur de scrutin, cu votul majorității celor care se prezintă la vot, este „o soluție legislativă total greșită”.
„În această situație, persoana aleasă nu va avea legitimitate. Pot exista situații, mai ales în condițiile unei participări scăzute la vot, ca primarul unei localități să fie ales cu un număr extrem de mic de voturi. (...) Considerăm că este absolut necesară revenirea la sistemul alegerii primarului în două tururi de scrutin, soluție legislativă și tehnică care asigură un grad mai ridicat de legitimitate pentru persoana aleasă, dar și o corectitudine mai mare în desemnarea gospodarului comunității”, se arată în documentul citat.
Legea are caracter organic, iar Senatul o dezbate în calitate de primă Cameră sesizată.