Premierul Mihai Tudose a confirmat intenția de guvernului de a retrage dosarul Roșia Montană de la UNESCO. Tudose a afirmat marți, referindu-se la procesul de arbitraj care vizează Roșia Montană, că România riscă să piardă procesul cu Gabriel Resources, din cauza procedurii demarate pentru a include Roșia Montană în Patrimoniul UNESCO. Trimiterea dosarului la UNESCO a fost printre ultimele măsuri pe care Guvernul Cioloș a reușit să le ia în toamna anului trecut, când Corina Șuteu era ministrul Culturii.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Acum, fostul premier Dacian Cioloș a reacționat față de acuzațiile aduse de Mihai Tudose și a abordat subiectul Roșia Montană și pe Platforma România 100, proiectul inițiat de el.
„Platforma România 100 respinge categoric afirmațiile false și defăimătoare făcute de premierul Mihai Tudose în legătură cu demersurile de includere a Peisajului Cultural Minier Roșia Montană pe lista patrimoniului mondial UNESCO. Totodată, Platforma România 100 consideră că atitudinea defetistă în fața Gabriel Resources/Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) și retragerea dosarului de la UNESCO dovedesc încă o dată că Guvernul PSD-ALDE nu guvernează în interesul țării.
Litigiul inițiat de Gabriel Resources/RMGC împotriva statului român are la bază exclusiv presupuse încălcări ale unui tratat bilateral de investiții prin acte săvârșite de guvernele care au condus România începând cu anul 1998. Pretențiile Gabriel Resources/RMGC sunt cauzate de inconsecvența acestor guverne, în majoritate conduse sau susținute de PSD. Încercarea domnului Tudose de a pune responsabilitatea litigiului cu RMGC pe umerii guvernului Cioloș este înduioșătoare, dar profund greșită.
Platforma România 100 îi reamintește Premierului Mihai Tudose că statul român este suveran și are obligația să protejeze interesul public. Lucrările de salvare, protejare şi de punere în valoare a patrimoniului cultural din zonele protejate prin lege sunt de interes naţional. Includerea Peisajului Cultural Minier Roșia Montana pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO ar dovedi întregii lumi valoarea inestimabilă a Roşiei Montane şi locul ei în patrimoniul cultural universal.
Istoria de peste 2000 de ani, multietnică și pluriconfesională a Roșiei Montane, căreia îi stau mărturie casele, bisericile, străzile, galeriile romane, vestigiile istorice, obiceiurile, căreia îi stă mărturie însăși comunitatea actuală, formează împreună o adevărată amprentă identitară națională și un peisaj cultural unic în lume. Bagatelizarea acestui subiect în interviul acordat de Premierul Tudose și reducerea lui la „gropițe”, „râme” și „libelule” este nedemnă de Prim-ministrul României și, mai ales, denigratoare la adresa unui simbol al patrimoniului identitar național.
Câteva răspunsuri punctuale afirmațiilor și insinuărilor domnului Tudose:
- Demersurile Ministerului Culturii (nu ale Ministerului Mediului sau Pădurilor cum eronat a afirmat domnul Tudose) începute în 2016, au respectat toate prevederile legale şi tratatele la care România este parte. Depunerea dosarului în vederea includerii Peisajului Cultural Minier Roșia Montană pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO a fost o consecință fireasca a regimului de protecție de care situl se bucură încă din 1992 - situri protejate UNESCO nu pot fi decât cele protejate anterior de legislația națională - și a demersului deja declanșat în 2011, când situl a fost propus de Comisia Națională a Monumentelor pentru a fi inclus în Lista indicativă UNESCO. Așadar, nu s-a emis o decizie cu caracter de noutate și nu s-a schimbat regimul de protecție instituit în 1992, prin înscrierea în Lista Monumentelor istorice.
- Includerea Peisajului Cultural Minier Roșia Montană pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO angajează statul în sensul punerii în valoare a sitului (management), dar nu în alt sens (de exemplu, excluderea vreunei activități), și nu crește riscurile arbitrajului (litigiul ICSID ARB/15/31 dintre Gabriel Resources/RMGC și România). Totodată, includerea sitului pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO nu va aduce cu sine o supra-protejare a sitului, care este deja protejat de legislația națională în vigoare, ci o recunoaștere oficială internațională a valorii patrimoniului cultural și natural al acestuia. Acest pas ar deschide pentru zonă oportunități de finanțare, de creare de locuri de muncă și de dezvoltare a unei economii durabile.
- Conform procedurii de depunere a dosarului la UNESCO, nu este nevoie de avizul altor ministere în afara acordului Ministerului Afacerilor Externe, pe care Ministerul Culturii l-a primit. Conform legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, Ministerul Culturii este autoritatea cu competențe exclusive în materie, asigurând "îndeplinirea angajamentelor statului asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la protecţia monumentelor istorice, la care România este parte". România este semnatara Convenției Patrimoniului Mondial, deci Ministerul Culturii reprezintă Statul român în elaborarea dosarelor depuse la UNESCO spre evaluare în vederea includerii pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Decizia de includere a unui monument sau sit protejat pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO este luata unilateral de UNESCO.”
Ca răspuns la afirmațiile lui Tudose, comunitatea Uniți Salvăm Roșia Montană au anunțat un protest vineri, în București, Cluj și Iași și acuză guvernul că s-ar fi înțeles cu Gabriel Resources în privința zonei respective.
"Campania Roșia Montană cere de urgență premierului Tudose să nu permită distrugerea Roșiei Montane prin încheierea arbitrajului cu Gabriel Resources. Un compromis între cele două părți în litigiu ar avea valoare de lege pentru România și ar putea duce la retragerea dosarului de nominalizare în lista UNESCO și acordarea de avize pentru începerea minei", se arată în comunicatul Uniți Salvăm.