Modul în care Nicolae Ciucă își promovează cartea biografică, prin panouri amplasate în toată țara, este catalogat de experți drept campanie electorală „imorală”. Pornind de la investigația Snoop, care arată că PNL a cheltuit sute de mii de euro din bani publici pentru amplasarea acestor panouri, am încercat să aflăm inclusiv dacă există probleme de legalitate.
Încă din luna mai, panourile publicitare care promovează cartea „Un ostaș în slujba țării”, o biografie despre viața președintelui Partidului Național Liberal, fost premier și fost șef al Armatei - Nicolae Ciucă - au împânzit țara. Pe 15 iulie, Ciucă menționa că va candida la alegerile prezidențiale dacă va obține aprobarea partidului.
Panourile au rămas și după alegerile locale și europarlamentare din 9 iunie. Cu Valea Oltului închisă în luna iulie, turiștii care au călătorit între București și Cluj-Napoca, de exemplu, folosind ruta de pe Valea Prahovei, au fost întâmpinați de zeci de panouri amplasate pe marginea drumului.
Publicația Snoop arată, într-o investigație publicată pe 7 august, că Partidul Național Liberal (PNL) a cheltuit 510.000 de euro din bani publici pentru 400 de panouri. Suma reprezintă chiria pentru o singură lună.
„Mi se pare imoral”
„E un semn de întrebare de ce promovezi din mai o carte care nici măcar nu există. E clar că au avut ca scop să îl promoveze pe Ciucă pentru prezidențiale, au mai profitat și că au fost europarlamentare și locale”, a declarat Septimius Pârvu, expert în domeniul electoral și reprezentant Expert Forum, pentru Digi24.ro.
Expertul a subliniat că, atât timp cât partidul „și-a asumat” acest mod de a-și promova președintele și eventualul candidat pentru alegerile prezidențiale, nu există „o problemă de legalitate”.
„Mi se pare că e imoral (...) Cheltui milioane pe niște billboarduri (n.r. Panouri stradale) pe care îl pui pe șeful partidului și spui că nu e campanie”, a adăugat reprezentantul Expert Forum.
Ce spune Legea
Se ridică, însă, o altă întrebare - pot partidele politice să folosească sumele obținute din subvenții de la bugetul de stat pentru finanțarea unei cărți, chiar și despre președintele partidului?
Cu titlu general, avocatul Bogdan Buneci, profesor la Facultatea de Drept din cadrul Academiei de Studii Economice din București, a indicat în acest sens Legea privind „susținerea și promovarea culturii scrise”.
„Pot fi achiziționate cărți din bani publici dacă se urmează procedura prevăzută în Legea nr. 186/2003 privind susținerea și promovarea culturii scrise (...) Potrivit prezentei Legi, prin cultură se înțelege domeniul de referință care cuprinde cărți, reviste și alte publicații, având un caracter literar-artistic, tehno-științific, editate pe orice suport”, a menționat avocatul pentru Digi24.ro.
Același lucru se aplică și la editarea cărților. Legea permite ca din bani publici să se acopere „costurile de editare și drepturile de autor, până la integral”, urmărind, însă, o procedură clară, a mai adăugat Bogdan Buneci.
În cazul partidelor politice, însă, Legea e „exhaustivă” și nu acoperă acest aspect, a explicat Septimius Pârvu, expert electoral. Din Legea privind finanțarea partidelor politice, reiese că formațiunile pot folosi subvențiile acordate de stat pentru cheltuieli cu „propagandă și presă”, printre altele.
Am cerut un punct de vedere și din partea Autorității Electorale Permanente, care nu a răspuns până în momentul publicării acestui material.
PNL a primit drepturile de autor
Nicolae Ciucă a zis inițial că autobiografia lui nu are treabă cu PNL. În luna mai, acesta menționa că „paginile acestei cărți sunt despre mine (...) nu despre imaginea mea publică, nu sunt bilanț și nici program electoral”. Tot atunci, menționa că încasările din vânzarea cărții vor fi donate unor cauze caritabile.
Între timp, reprezentanții PNL susțin că toate drepturile patrimoniale de autor au fost transferate către partid și continuă promisiunile că vor dona încasările.
„Toate deciziile privind promovarea, distribuirea, editarea, vânzarea, vor fi exclusiv din partea PNL, dar în momentul de față nu sunt detalii privind aceste costuri, pentru că nu sunt stabilite. Când se vor stabili aceste sume, vom comunica”, a declarat Ionuț Stroe, purtătorul de cuvânt al PNL, pentru Digi24.ro.
Unii spun că a fost campanie, alții nu: „O zonă gri”
Aceste panouri stradale care promovează biografia lui Nicolae Ciucă au rămas amplasate inclusiv pe timpul campaniei electorale pentru alegerile locale și europarlamentare.
„Ciucă nu a fost candidat, PNL a fost competitor electoral. Nu au declarat acești bani în campanie, pentru că nu era candidat și legea spune că în timpul campaniei trebuie să fie un candidat identificabil, trebuie să promovezi pe cineva care participă la alegerile respective”, a mai menționat Septimius Pârvu.
Astfel, la nivelul județelor au fost depuse contestații de către competitorii electorali - inclusiv din partea PSD, cum s-a întâmplat în Sălaj.
Unele Birouri Electorale Județene (formate din judecători, dar și reprezentanți ai partidelor politice) au considerat că existența acestor panouri reprezintă o formă de campanie electorală.
„În contextul alegerilor ce se află în desfășurare, este imposibil de a disocia funcția de președine al PNL de imaginea acestui partid, astfel că se apreciază că este îndeplinită condiția prevăzută (...) de Legea 334/2006, în sensul că materialul publicitar se referă la un partid politic ce participă la alegeri clar identificat. De asemenea, panoul publicitar este utilizat în perioada campaniei electorale, are obiectiv electoral, acela de a promova partidul pe care îl conduce domnul Nicolae Ciucă, și se adresează publicului larg”, este un fragment din decizia Biroului Electoral Județean (BEJ) Sălaj, din 3 iunie.
BEJ Sălaj a decis înlăturarea panoului contestat de social-democrați. După cum arată Snoop, citând un social-democrat din județ, decizia nu a fost aplicată.
Biroul Electoral Județean din Timiș a fost de altă părere și a respins o contestație formulată de AUR, pe motiv că nu depășește „limitele activității jurnalistice de informare a publicului”.
„Cu atât mai mult cu cât dl. Nicolae Ionel Ciucă nu este candidat nici în alegerile locale, nici în alegerile pentru Parlamentul European, iar afișul în cauză nu face nicio trimitere la alți candidați ai PNL”, se mai arată în decizia citată.
„Unde e limita? fiecare decide ce e campanie, ce se finanțează, ce nu se finanțează? E o zonă gri care nu e foarte reglementată, dar poate fi problematic dacă cineva cheltuie sume mari de bani și spune că nu e campanie electorală”, a fost concluzia lui Septimius Pârvu, expertul contactat de Digi24.ro.