Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat că instituția pe care o conduce a elaborat proiectul de lege care transpune în legislația românească directiva europeană privind confiscarea extinsă. Directiva trebuia transpusă până în octombrie 2016, iar neîndeplinirea acestui obiectiv a determinat declanșarea procedurii de infrigement împotriva României.
„Termenul a expirat, suntem în procedura de infrigement, riscăm sancțiuni”, a declarat Toader, referitor la confiscarea extinsă, în conferința de presă în care a anunțat și definitivarea proiectului de modificare a Codului penal și Codului de Procedură Penală.
Împotriva României a fost declanșată procedura de infrigement pentru că, din 2014 încoace, nu a transpus în legislația internă prevederile europene referitoare la confiscarea extinsă și confiscarea produsului infracțiunii.
Directiva trebuia transpusă integrală până în octombrie 2016. Deși unele prevederi au fost incluse în legislația penală, au rămas netranspuse dispozițiile privind confiscarea produsului infracțiunii și executarea efectivă a hotărârii de confiscare.
Transpunerea Directivei 2014/42/UE în legislația românească a fost anunțată ca fiind o prioritate și de fostul ministru tehnocrat al Justiției, Raluca Prună.
După cum explica europarlamentarul Monica Macovei, Directiva ar introduce posibilitatea confiscării de la terți. „Atunci când donezi sau vinzi un bun sub preţul pieţei, o tranzacţie de formă pentru a scăpa de confiscare, pot fi confiscate bunurile şi atunci când procesul nu ajunge la o condamnare dacă a fugit din ţară sau dacă este bolnav, de exemplu”, explica Monica Macovei, raportor pentru Directiva europeană 42/2014 privind îngheţarea şi confiscarea instrumentelor şi produselor infracţiunilor săvârşite în Uniunea Europeană.
În categoria infracţiunilor pentru care se dispune confiscarea extinsă intră: corupţia din sectorul privat, corupţia care implică funcţionari ai instituţiilor UE sau ai statelor membre, infracţiunile legate de participarea la o organizaţie criminală din care rezultă beneficii economice, incitarea sau recrutarea unui copil în scopul participării la spectacole pornografice sau obţinerea de foloase prin exploatarea unui copil în orice alt fel în acest scop, producerea şi distribuirea de materiale ce conţin pornografie infantilă, afectarea ilegală a integrităţii sistemului şi a integrităţii datelor, importul, distribuirea sau punerea la dispoziţie a instrumentelor utilizate pentru săvârşirea de infracţiuni, precum şi infracţiunile pentru care pedeapsa maximă este de cel puţin patru ani de închisoare.
Directiva mai prevede că statele membre vor lua măsuri pentru a permite confiscarea bunurilor transferate de o persoană suspectată sau învinuită către alte persoane, în mod gratuit sau în schimbul unei sume de bani semnificativ mai reduse decât valoarea de piaţă a acestora. Aceste bunuri transferate sau vândute la un preţ mult mai mic decât valoarea reală pot fi “îngheţate în scopul unei posibile confiscări ulterioare”.