În opinia mea, de vicepreşedinte al AEP, cele două organisme implicate în situaţia aceasta ar fi trebuit ca în urma întâlnirii de săptămâna trecută să identifice soluţii practice în interesul alegătorilor. Din păcate, s-a ajuns la o dezbatere politică inutilă interesului alegătorilor", a declarat Muhuleţ, contactat la sediul Autorităţii Electorale Permanente, scrie Mediafax.
Chestionat despre Hotărârea 4, despre care BEC a informat, vineri, prin comunicat, că în baza acesteia se pot organiza noi secţii de votare în străinătate, vicepreşedintele AEP a spus că, în acest caz, BEC "a interpretat" articolul 54 din Legea 370/2004, "creând, astfel, o posibilitate interpretabilă de a se organiza secţii de votare în străinătate între cele două tururi de scrutin".
"Hotărârea 4 poate fi considerată ilegală doar dacă o instanţă se pronunţă în sensul acesta. Neatacând nimeni în sensul acesta această hotărâre de interpretare, ea îşi produce efectele", a completat acesta.
Întrebat dacă o hotărâre de interpretare a BEC poate contraveni prevederilor legii pentru alegerea Preşedintelui, care arată că turul doi ale alegrilor se desfăşoară în aceleaşi secţii ca la primul tur, Muhuleţ a răspuns: "Rolul BEC este tocmai acela de a lua hotărâri de interpretare, de a lua decizii de aplicare a prevederilor legale acolo unde consideră că textul legal nu este suficient de clar".
"Ca urmare a discuţiilor de săptămâna trecută cu reprezentanţii MAE, s-a ajuns la concluzia că legea nu este suficient de clară şi acolo (articolul 54 – n.r.) poate fi cheia prin care se poate deschide calea înfiinţării de secţii de votare în străinătate", a afirmat vicepreşedintele Autorităţii.
Chestionat, în calitatea sa de vicepreşedinte al AEP, cum poate fi interpretată Hotârărea 4 a BEC în sensul că ea permite înfiinţarea de noi secţii în diapora, în condiţiile în care aceasta menţionează doar că listele electorale permanente se folosesc numai la secţiile de votare din ţară, nu şi la cele din străinătate, el a spus că acest lucru se poate face prin extrapolare.
"Textul articolului este mult mai amplu, se referă la ansamblul organizării alegerilor. Nu se referă la un anume element. Hotărârea aceea a extras un element din textul acelui articol şi l-a interpretat, arătând că noţiunea de liste electorale se referă la secţiile de votare din ţară, unde se folosesc liste electorale", a explicat Marian Muhuleţ.
Potrivit acestuia, interpretarea că respectivul articol vizează doar secţiile de votare din ţară şi nu secţiile de votare din străinătate se poate face "doar extrapolând".
Pe de altă parte, vicepreşedintele AEP a susţinut că, în opinia sa, Hotărârea de interpretare 4 a BEC este insuficientă pentru înfiinţarea de noi secţii de votare în străinătate.
"În opinia mea, ca vicepreşedinte al Autorităţii Electorale Permanente, poziţie pe care am şi exprimat-o în cadrul BEC, hotărârea aceea nu cred că este suficientă. Ea ar fi trebuit completată şi cu măsuri organizatorice, ar fi trebuit completată cu o decizie de aplicare, în sensul în care termenele privind organizarea acelor secţii de votare şi, când spun organizare, mă refer la desemnarea preşedinţilor birourilor secţiilor de votare şi a membrilor, la termenele de contestare a desemnării acestora, aşa cum ele sunt prevăzute pentru organizarea normală pentru orice birou de secţie de votare, pentru ca orice termen prevăzut în legislaţie să poată fi restrâns în această perioadă scurtă de timp", a spus el.
"Nu avem încă o astfel de decizie, deci cred că doar hotărârea de interpretare dată de BEC nu este suficientă. În opinia mea, doar a deschide calea organizării a noi secţii de votare în străinătate nu este suficient", a completat vicepreşedintele AEP.