DOCUMENT. Măsuri pentru reducerea cheltuielilor la stat. Fără vouchere de vacanță pentru unii angajați. Cine va fi dat afară
Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru reducerea cheltuielilor bugetare a fost obținut în exclusivitate de Digi24. Ordonanța prevede eliminarea a 20% din numărul funcțiilor de secretari/ subsecretari de stat, vicepreședinți până cel târziu la 1 ianuarie 2024. Conform actului normativ, numărul posturilor de consilieri din cabinetele președinților/ vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare/ agențiilor/ instituțiilor publice de la nivel central, președinților de consilii județene/ vicepreședinților, primarilor/ viceprimarilor, prefecților/ subprefecților precum și a numărului de consilieri din cabinetele conducerii autorităților/ instituțiilor publice de interes local se reduce cu 50% până cel târziu la data de 1 octombrie 2023. Totodată, doar angajații de la stat care realizează venituri brute lunar din salariu de până la 10.000 lei inclusiv vor primi vouchere de vacanță de 1.450 lei per persoană în perioada 1 ianuarie 2024 -31 decembrie 2026.
Astfel, conducătorii autorităților publice centrale/județene/locale au obligația de a pune în aplicare prevederile prezentei ordonanțe de urgență până cel târziu la data de 31 decembrie 2023 dacă nu sunt prevăzute alte termene speciale pentru diferitele categorii de măsuri specifice aprobate prin prezenta ordonanță de urgență.
Conform proiectului de OUG, numărul funcțiilor de demnitate publică efectiv ocupate la nivelul secretarilor de stat/subsecretarilor de stat/vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate publică asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 20%.
Numărul posturilor de consilieri efectiv ocupate din cabinetele președinților/vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare/agențiilor/instituțiilor publice de la nivel central, președinților de consilii județene/vicepreședinților, primarilor/viceprimarilor, prefecților/subprefecților precum și a numărului de consilieri din cabinetele conducerii autorităților/instituțiilor publice de interes local se reduce cu 50% până cel târziu la data de 1 octombrie 2023.
Numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează. Prevederile se aplică pentru următoarele categorii de entități:
- a) autorități publice de interes central și local;
- b) ministere și celelalte autorități publice centrale asimilate ministerelor unde conducătorii autorităților publice sunt asimilați funcției de demnitate publică la nivel de ministru;
- c) autorități naționale de reglementare/agenții naționale și alte entități publice de interes național;
- d) instituțiile publice de subordonare centrală/locală ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite;
- e) institutele naționale de cercetare indiferent de subordonarea/coordonarea/autoritatea unde acestea se află;
- f) instituțiile/entitățile publice aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea ministerelor, autorităților naționale ai căror conducători sunt asimilați funcțiilor de demnitate publică de miniștri sau secretari de stat, autorităților publice locale;
- g) instituțiile/entitățile publice autonome aflate în subordonarea/ coordonarea /autoritatea Parlamentului;
- h) Casa Națională de Pensii și casele teritoriale de pensii, inclusiv casele de pensii speciale;
- i) Casa Națională de Asigurări de Sănătate inclusiv casele de asigurări de sănătate teritoriale;
- j) alte entități publice a căror finanțare este asigurată din fonduri publice sau a căror finanțare este asigurată din taxele/tarifele colectate ca urmare a activității desfășurate;
Prin excepție, numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii se reduce cu minim 30% pentru următoarele categorii de entități:
- a) unitățile de învățământ superior și preuniversitar de stat a căror finanțare este asigurată din fonduri publice;
- b) unitățile sanitare de interes public;
- c) serviciile publice de apărare națională, ordine publică, securitate națională, inclusiv serviciile de poliție locală;
- d) serviciile de pază și protecție;
- e) serviciile pentru situații de urgență de interes național și local;
- f) structurile implicate în implementarea proiectelor de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;
- g) structurile de specialitate implicate în colectarea, încasarea, executarea silită, administrarea veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului unic de asigurări de sănătate, bugetul fondului pentru șomaj, bugetele locale, inclusiv în gestionarea cheltuielilor publice ale statului;
- h) alte situații aprobate prin memorandum de către Guvernul României.
Numărul consilierilor din cabinetele președinților consiliilor de administrație, președinților, vicepreședinților, directorilor generali, directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor companiilor naționale/societăților naționale/societăților comerciale cu capital integral/majoritar de stat sau al unităților administrativ teritoriale se reduce cu 50%.
Doar personalul care realizează venituri brute lunar din salariu de până la 10.000 lei inclusiv, în perioada 1 ianuarie 2024 -31 decembrie 2026, vor primi vouchere de vacanță în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.
Începând cu 2024, prevederile alin.(4), (5) și (6) ale art.26 din Legea 157/2017 privind salarizarea personalului finanțat din fonduri publice publicată în Monitorul Oficial al României nr. 492 din 28 iunie 2017 se suspendă pe perioada anului calendaristic 2024.
Toate prevederile din proiectul de OUG pot fi consultate AICI.
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, miercuri, în cadrul unei conferințe de presă cu ministrul Finanțelor Marcel Boloș, că Guvernul a pregătit peste 50 de măsuri pentru reducerea cheltuielilor în sistemul bugetar. El spune că este prima reformă „reală” în acest sens și că România discută cu Comisia Europeană pentru a evita pierderea fondurilor europene ca urmare a procedurii de deficit excesiv.
Ministrul Finanțelor a precizat că măsurile sunt gândite pe patru paliere. Este vorba despre reducerea unor cheltuieli ale statului care ar trebui să aducă în plus la buget aproximativ 6 miliarde de lei. Ministrul Finanțelor nu a vorbit, însă, despre pachetul de măsuri fiscale, spunând că nu a fost aprobat încă în Coaliție.
Citește și: Boloș, despre draftul de ordonanță privind noile măsuri fiscale: „Nu este ultima variantă. Tulbură apele”
Editor : Alexandru Costea
- Etichete:
- guvern
- ordonanta de urgenta
- oug
- functionari publici
- administratie publica
- proiecte de lege
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News