„Până la procurori, eu m-aș gândi la cetățeni. Nu mi se pare că e justificată introducerea în Constituție a obligativității ca un cetățean să meargă la o audiere parlamentară. Un cet trebuie să răspundă pentru faptele pe care le comite în fața instituțiilor care se ocupă de aplicarea legii, dar parlamentul creează legi. Dar libertatea individuală îți dă dreptul să stai acasă.
Te poate chema parlamentul și tu poți să ignori această cerere, și în fața unei curți poți să ignori solicitarea, nu există o constrângere absolută, există dispoziții legale care te obligă, dar nu ești sclavul instituțiilor atunci când ești cu adevărat un cetățean liber. Mi se pare că a-l obliga pe cetățean să se prezinte în fața unei comisii parlamentrare este un abuz”, a susținut Cristian Preda, în studioul Digi24.
„Într-o țară democratică, și nu într-o țară în care există dictatură parlamentară, dreptul cetățeanului este mai important decât imaginția la care pot să recurgă parlamentarii. În acest articol se vizează un soi de control al legislativului asupra judiciarului. Dar până la procurori există cetățeni”, a mai spus Preda.
Întrebat care sunt căile de atac împotriva acestuia amendament, acesta a răspuns:
„Chestiunea mai generală este că în niciuna dintre materiile discutate nu mi s-a părut că USL ar căuta consensul. Atunci când îți propui să faci o revizuire care vizează și schimbarea regimului trebuie să cauți consensul. Nu mi s-a părut că USL ar dori un consens.
Poți să fii mai inteligent decât adversarii tăi. Dacă îi vezi pe adversari slabi, dar știi că mai important decât adversarii este consensul atunci faci niște pași. Era inteligent săe numit șef al Comisiei de revizuire a Constituției cineva din opoziție. Ar fi fost deja un semn dat către căutarea consensului.
Ultimul raport MCV, publicat la începutul anului, a introdus pentru prima dată, de când se fac aceste rapoarte, chestiunea constituțională între cele urmărite de Comisia Europeană.
Căile de atac sunt legate de căutarea consensului. Există obligație instituțională a autorităților române pentru că au ele recunoscut MCV-ul și concluziile de acolo. Concluziile au fost considerate corecte și utile. Acolo se spune că procesul de revizuire trebuie să fie deschis și consensual.
Dacă în continuare vom asista la ghilotina majorității de 70% a USL, atunci cred că ar trebui să mobilizăm cetățenii pentru a respinge acest proiect, care e o Constituție nu pentru România ci o Constituție pentru USL. Nu cred că trebuie boicot acum, cred că trebuie dusă o bătălie pentru a respinge un asemenea proiect dacă el nu caută consensul. Nu trebuie să fie o Constituție pentru cei care sunt azi la putere, pentru că mâine vor veni alții și vor spune: voi ați făcut această Constituție, nu mai sunteți populari acum, facem noi alta. S-ar intra într-o logică de contestare permanentă”, a mai spus europarlamentarul Cristian Preda.