Alternativă echivalentă a votului la secția de votare, votul prin corespondență se adresează românilor cu domiciliul sau reședința în străinătate și se exercită prin intermediul serviciilor poștale. Are, asemenea votului la urne, caracter egal, secret, direct și liber exprimat.
Primul pas pe care românii cu domiciliul sau reședința în străinătate trebuie să-l parcurgă este înregistrarea în Registrul Electoral cu opțiunea pentru votul prin corespondență, printr-o cerere depusă personal sau trimisă prin poștă la misiunea diplomatică sau oficiul consular din statul în care se află. Cererea trebuie însoțită de următoarele documente, aflate în termen de valabilitate: copie a pașaportului românesc (pentru cei care au domiciliul în străinătate), respectiv copie a actului de identitate și o copie a documentului eliberat de autoritățile străine, care dovedește dreptul de ședere (pentru cei cu reședința în străinătate).
Înscrierea trebuie făcută după 1 aprilie 2016 și până la expirarea a 48 de ore de la data începerii perioadei electorale. Românii din străinătate vor putea verifica online dacă au fost înscriși în Registrul Electoral.
După validarea înscrierii, vor primi prin poștă, la adresa de domiciliu sau de reședință, documentele necesare exercitării votului prin corespondență, inclusiv instrucțiunile aferente.