Bugetarii de rând își strâng bani tot anul pentru concediile lor de 24 de zile lucrătoare. Aleșii au însă asigurat transportul în perioada vacanței, au plătită chiria în București, primesc câte 10.000 de lei pentru activitatea din teritoriu chiar dacă aceasta e zero.
Chiar și așa, se plâng că au fost nevoiți să renunțe la privilegiile pe care le-au avut în în ultimii 24 de ani. Printre acestea, cazarea la hotel, care costa enorm bugetul statului, dar oferea un confort la care senatorii și deputații au renunțat foarte greu.
„Nu poți să arunci demnitarii țării, în primul rând cum îi duci la serviciu, cum îi aduci”, spune senatorul Dian Popescu.
Cu toată rezistența, bugetul nu mai putea plăti 9.000 de lei lunar pentru fiecare dintre cei aproape 600 de parlamentari. Până și demnitarii au recunoscut că era risipă mare.
„Toți am fost de acord să renunțăm la micul dejun. A avut un cost, nici eu nu mi-am imaginat că este așa de mare, de 110 lei pe zi”, a explicat fostul senator PSD Toni Greblă, în prezent judecător la Curtea Constituțională.
Unii au găsit o soluție rezonabilă. Au păstrat camera de hotel dar, pentru prima oară, obligați de situație, au negociat la sânge. Fără piscină, saună și mic dejun, au scos camera la jumătate de preț față de cât plătea statul. Este cazul deputatului minorităților, Mircea Grosaru. Stătea de opt ani în același apartament și nici nu concepea să se mute cu chirie. Se simțea la hotel ca acasă. Așa că își adusese și câțelușa în cameră.
„Face parte din familia noastră, e cu noi tot timpul. Nu putem să o lăsăm, pentru că ea nu stă singură”, spune Mircea Grosaru.
Ca să mai îndulcească puțin acest sacrificiu, deputații și-au făcut un cadou pe ultima sută de metri: 50 de mașini de teren pentru cei cu funcții de conducere.
Noile Dacii Duster au costat 15.271 de euro fiecare și au dotările standard. Pentru unii parlamentari este suficient, alții încă mai visează la vechile lor mașini, care au un singur defect, erau prea vechi.
„Între Mercedes și Duster este o diferență”, a spus Nicolae Mircovici.
Parlamentarii au mai fost nevoiți să reducă și numărul deplasărilor cu avionul, la două pe săptămână. Sacrificul a ținut însă două luni. Spre finalul anului și-au modificat statutul și au dat verde, din nou, curselor fără limită.