Un prim lot de piloți ucraineni a început antrenamentele în România pe cel puțin 14 avioane F-16, la baza aeriană de la Fetești, informează publicația olandeză defensie.nl. Aceștia se află în prezent în prima etapă a trecerii pe noile aeronave, care presupune instruirea teoretică. Generalul James B. Hecker, șeful Comandamentului Aerian al NATO și comandantul forțelor aeriene ale SUA din Europa, a precizat, într-un interviu, că Ucraina va folosi, cel mai probabil, avioanele F-16 strict în rol defensiv, pentru a intercepta rachetele de croazieră ruse și că, în acest moment, nici aviația ucraineană, dar nici cea rusă, nu sunt capabile să asigure superioritatea aeriană pe frontul din Ucraina.
„Piloții (ucraineni de F-16) sunt încă la început, prin urmare nu vor fi puși să lupte în misiuni riscante”, a apreciat generalul James B. Hacker.
Scopul final al antrenării de piloți ucraineni pe noile avioane F-16 este să permită forțelor aeriene ucrainene să execute misiuni în strânsă cooperare cu forțele terestre, a spus Hecker, care a adăugat că acest obiectiv este susținut inclusiv de generalul ameican Cristopher Cavolo, comandantul suprem al forțelor armate americane în Europa.
Avioanele F-16 ucrainene vor fi folosite, cel mai probabil, în misiuni de apărare antiaeriană, cu rol în interceptarea și doborârea rachetelor de croazieră rusești. Generalul Hecker a precizat că în acest război, evoluția sistemelor antiaeriene face imposibilă asigurarea supremației aeriene de către una dintre părți.
Conform informațiilor din surse deschise, Ucraina a doborât peste 100 de avioane de luptă rusești. În același timp, rușii au doborât și ei cel puțin 75 de aeronave militare ucrainene.
„Ce vedem că se întâmplă este că fiecare tabără își păstrează avioanele în spatele liniei frontului”, a spus generalul Hecker.
Cu alte cuvinte, cele două armate folosesc avioanele de luptă pentru a lansa de la mare distanță, în afara razei de acțiune a sistemelor antiaeriene de pe linia frontului, bombe cu kit de planare sau rachete aer-sol cu rază lungă de acțiune.
România, „studiu de caz”: Cum îi pot ajuta piloții români pe cei ucraineni pentru a face mai ușor trecerea la F-16
Conform unui articol publicat acum doi ani în Air & Space Forces (publicația de specialitate în care a apărut și interviul recent cu generalul Hecker), România reprezintă „un studiu de caz” pentru modul în care poate fi efectuată tranziția piloților ucraineni de la aeronavele sovietice de tip MiG, la cele occidentale de tip F-16. Astfel, experiența piloților români care au realizat recent această tranziție ar putea fi utilă piloților ucraineni care se antrenează în prezent pentru trecerea pe F-16.
Ucraina a început să folosească avioane F-16 în conflictul cu Rusia luna trecută, când a apărut și știrea pierderii unui astfel de aparat și a morții unui pilot ucrainean de elită. Detaliile care au dus la prăbușirea F-16-ului ucrainean nu au fost făcute publice, dar în urma acestei pierderi, șeful aviației militare ucrainene a fost demis.
Ucrainei i-au fost promise în jur de 80 de avioane F-16 de către state NATO precum Danemarca, Olanda, Belgia sau Norvegia.
Conform informațiilor din surse deschise, Ucraina avea în dotare, în luna august, 10 avioane F-16.
SUA și Danemarca se ocupă preponderent de antrenamentul piloților ucraineni.
Zilele trecute, ministrul ucrainean al Apărării, Rustem Umerov, a anunțat că un număr neprecizat de piloți ucraineni au ajuns în România pentru a începe antrenamente pe F-16, la baza aeriană de la Feteși. Aceștia se vor antrena pe avioane furnizate de Olanda.
Publicația Janes notează că la baza de la Fetești există 18 avioane F-16 donate de Olanda, pe care se antreneză inclusiv piloți români.