Administratorii azilelor din Ilfov aveau o strategie foarte bine pusă la punct, prin care reușeau să iasă curați la controalele, multe dintre ele anunțate, ale instituțiilor statului. Atunci când în azile intrau inspectorii de la ITM, aceștia găseau totul impecabil. Din stenogramele procurorilor reiese că zeci de bătrâni erau mutați noaptea pentru că erau mult mai mulți decât numărul pentru care căminele au cerut acreditarea, dar și raportat la numărul îngrijitorilor. De asemenea, mâncarea proastă era ascunsă în garaj și readusă în bucătărie când se terminau controalele.
Prima problemă pe care administratorii o ascundeau la controale era numărul mult prea mare de bătrâni și persoane cu dizabilități, raportat la numărul de îngrijitori.
Un angajat le-a spus procurorilor că înainte de controlul de la ITM oamenii erau mutați noaptea fie la Bălăceanca, fie într-o casă pe care administratorii o aveau închiriată.
Angajatul mai spune că administratorii i-au cerut chiar să ia zeci de bătrâni la el acasă.
„M-a întrebat și pe mine dacă pot să-i țin acasă pe pacienții de la centru, respectiv 30 de persoane. I-am spus că nu pot face așa ceva, pentru că nu am spațiu”, a mai spus angajatul.
Bătrânii erau ținuți în afara azilelor până când verificările se încheiau.
Angajații scăpau de controalele de la DSP mutând mâncarea în garajul din curte
Stenogramele mai arată că, deși angajaților li se promitea un contract de opt ore pe zi, aceștia semnau, de fapt, pentru patru ore și, în acest fel, făceau economie la bani. De controalele de la DSP angajații scăpau mutând mâncarea în garajul din curte. Vorbim despre alimente proaste sau vechi, care nu erau aruncate la gunoi apoi, ci erau folosite în continuare să fie hrăniți pacienții din centru.
„Din dispoziția domnului prim-ministru s-a stabilit că toate autoritățile cu competențe pe acest segment vor desfășura acțiuni comune. Subliniez comune, pentru că până la această dispoziție, fiecare dintre autorități desfășura propria acțiune de control, urmând să le informeze pe celelalte. Faptul că în cadrul acestei acțiuni vor intra minim cinci autorități de control, desemnând câte un reprezentant, vor acoperi cu siguranță și situațiile despre ascunderea alimentelor în garaje. Acolo unde sunt mai mulți ochi și mai multe calificări profesionale cu siguranță aceste lucruri vor putea fi evitate”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC, la Digi24.
Întrebat dacă ANPC a făcut verificări în vreunul dintre cele trei azile până să se descopere aceste informații, Horia Constantinescu a răspuns că „nu, cu siguranță, pentru că măsurile ar fi fost luate încă de atunci”.
„Au fost desfășurate acțiuni de control în acest segment în primăvara acestui an. Am înțeles de la colegii de la Autoritatea Sanitar Veterinară că și dânșii și alte autorități au verificat activitatea unor astfel de centre la nivel național. La acest moment, la inițiativa ministrului Muncii, vom centraliza toate aceste informații și vor fi demarate acțiunile, plecând de la cele mai rele dintre constatările făcute de către colegii noștri în perioada precedentă. Fiecare dintre autorități, conform competențelor, va verifica. Siguranța alimentară va fi verificată de către colegii de la Autoritatea Sanitar Veterinară, condițiile de cazare și de prestare a celorlalte servicii de către autoritatea noastră, bineînțeles, împreună cu cei de la Sanitar Veterinară, ca și modalitatea în care sunt depozitate alimentele”, a mai spus Horia Constantinescu.
Editor : B.C.