Cazul Emanuelei Orlandi, fiica de 15 ani a unui angajat al Vaticanului, dispărută în urmă cu 40 de ani, la Roma, a luat o altă întorsătură, după ce procurorii din Vatican și Roma ar fi sugerat că un unchi al copilei e implicat în acest caz, relatează CNN. Fratele Emanuelei, Pietro Orlandi a respins ceea ce descrie ca fiind „o încercare rușinoasă” a procurorilor de arunca vina asupra familiei sale.
Pietro Orlandi, care și-a dedicat viața căutării surorii sale dispărute, a făcut aceste comentarii în cadrul unei conferințe de presă, marți, la o zi după ce canalul de știri italian La7 a difuzat un reportaj special bazat pe documente dintr-un dosar de investigație pe care Vaticanul l-a transmis procurorilor de la Roma în iunie, după redeschiderea cazului în ianuarie.
Potrivit documentelor predate de Vatican procurorului din Roma, pe care Pietro Orlandi și avocatul său, Laura Sgro, le-au verificat ca fiind autentice, Mario Meneguzzi, care era căsătorit cu mătușa maternă a Emanuelei, o hărțuise sexual pe sora Emanuelei, atunci în vârstă de 21 de ani, Natalina, în perioada în care adolescenta a dispărut, sugerând astfel că ar fi putut s-o abuzeze și copila dispărută.
Pistă trecută cu vederea
Documentul despre unchiul presupus abuzator, pe care procurorul l-a dat programului de televiziune italiană, sugerează că potențiala pistă a fost trecută cu vederea, chiar dacă familia Orlandi spune că reclamația împotriva unchiului a fost investigată și implicarea lui a fost respinsă. Acum, familia Orlandi se teme că în dosar nu sunt incluse indicii de anchetă pe care spera ca procurorul de la Roma să le aibă în vedere – în primul rând că Vaticanul a fost într-un fel implicat.
Orlandi a scris pe pagina sa de Facebook, după difuzarea programului, că speranțele sale de a auzi „vești bune” au fost năruite. „Apropo, unchiul meu era la 200 de kilometri (124 de mile) în vacanță cu familia în acea seară, când tatăl meu l-a sunat și a venit imediat la Roma – lucruri pe care Parchetul le știa foarte bine pentru că totul era scris în documente timp de 40 de ani. O acțiune rușinoasă a avut loc în această seară.”
Vaticanul a răspuns, de asemenea, documentarului, prin vocea unui purtător de cuvânt care a precizat că „Sfântul Scaun împărtășește dorința familiei de a ajunge la adevărul despre fapte și, în acest scop, speră că toate ipotezele de investigație să fie explorate”.
Emanuela a dispărut pe 22 iunie 1983 după o lecție de muzică la o școală adiacentă bisericii catolice Sant’Apollinare Opus Dei de lângă Piazza Navona, din Roma. Adolescenta era fiica unui angajat al Vaticanului și locuia în interiorul zidurilor fortificate ale Vaticanului, unde încă locuiește mama ei.
Natalina Orlandi a declarat în conferința de presă că unchiul ei „încercase” să o abordeze timp de aproximativ o lună, dar ea a refuzat și în cele din urmă și-a implicat iubitul de la acea vreme. „Apoi s-a terminat, nu ne-am uitat niciodată înapoi”, a spus ea, adăugând că familia a menținut relații bune cu unchiul său, soția lui și copiii acestuia. Deși recunoaște că avea o părere „proastă” despre unchiul ei, care a murit cu un deceniu în urmă, ea nu crede că acesta a fost implicat în dispariția surorii ei. „Excludem această posibilitate”, a spus ea.
Laura Sgro, avocatul familiei Orlandi, a declarat în cadrul conferinței de presă că autoritățile l-au cercetat pe unchiul Emanuelei, iar în urma investigațiilor au concluzionat că nu ar fi putut fi implicat în dispariția copilei. „Justiția italiană s-a ocupat deja de aceste investigații la începutul anilor 1980 fără a ajunge la niciun rezultat”, a spus ea. „Sper că acestea nu sunt singurele documente, care nu sunt deloc noi, pe care procurorul Vaticanului le-a trimis procurorului de la Roma”.
Cazul Emanuelei Orlandi a devenit cunoscut în toată Italia de la momentul dispariției și a stârnit teorii ale conspirației care implică inclusiv mafia, teroriștii internaționali și chiar lideri ai Bisericii Catolice. A câștigat și mai multă notorietate internațională odată cu lansarea în toamna anului trecut a seriei de documentare Netflix „Vatican Girl”, regizate de Mark Lewis.
Editor : C.L.B.