Proiectul de hotărâre privind majorarea capitalului social al societăţii Tracum Giurgiu a generat controverse în şedinţa CLM de joi, pentru că microbuzele noi achiziţionate de primărie în noiembrie 2020, în cadrul unui proiect european, nu au ieşit încă pe străzile din oraş şi transportul în comun este efectuat cu un operator privat.
„Avem supus aprobării un proiect de hotărâre privind majorarea capitalului social al SC Tracum. Cred că ar trebui să îi zicem SC Fantom SRL, pentru că de peste doi ani de zile această societate încasează nişte bani fără rost. Am şi venit de atâtea ori cu propunerea ca aici să rămână doar un singur reprezentant până când intră în funcţiune efectiv, ca să nu mai consumăm atâţia bani. Sunt 13 microbuze achiziţionate în cadrul proiectului care stau în Zona Liberă Giurgiu. Este păcat că nu le punem la dispoziţia cetăţenilor, pentru că pentru asta le-am luat. (...) Am înţeles că ne împiedicăm de un aviz, ne trebuie o staţie de încărcare, dar până la finalizarea acesteia, din noiembrie 2020, de când au fost achiziţionate, a crescut iarba în aceste microbuze, le dăm la păscut”, a declarat consilierul municipal PSD Marian Măroiu.
Primarul Adrian Anghelescu a explicat că proiectul privind transportul în comun în municipiu cu microbuze alimentate cu gaz comprimat natural nu a fost pus în funcţiune deoarece staţia de alimentare nu a putut fi finalizată.
„Soluţia tehnică de a ne îndrepta către aceste microbuze pe gaz comprimat natural s-a dovedit a fi un fiasco pe plan european. Nu s-a studiat bine problema, la ora respectivă erau doar două staţii de încărcare cu gaz comprimat natural în ţară, de atunci nu am mai avut legislaţia aferentă. (...) Dacă aş putea să reziliez acest contract l-aş rezilia, dar punem în pericol toţi banii obţinuţi prin proiecte europene pentru coridorul verde. (...) Doar 20% dintre primăriile acestei ţări nu au făcut această greşeală, 80% s-au îndreptat spre microbuze electrice”, a declarat Anghelescu.
El spus că ar fi preferat un proiect de transport urban cu autobuze electrice, dar aceasta a fost alegerea fostei administraţii.
„Domnule primar, am înţeles că va fi un efort mare şi din partea noastră dacă o să punem în funcţiune aceste microbuze, dar să ne gândim şi la câştigul pe care îl avem în urma acestor proiecte europene pentru suma aceasta de 30-40 de milioane de euro, nu cred că am putea vreodată să obţinem altfel aceşti bani pentru reabilitarea căilor rutiere din oraş, decât din fonduri europene”, a completat Marian Măroiu.
Reprezentantul Tracum Giurgiu, inginerul mecanic Cosmin Păun, a spus că autobuzele sunt funcţionale şi au un program lunar de mentenanţă.
„Toate aceste autobuze sunt ţinute pornite săptămânal. Au fost probleme cu sistemul de frânare, s-au sudat plăcuţele pe disc, am remediat. Şi cauciucul se uzează dacă stă în acelaşi loc, deci noi le mutăm, le operăm, nu mă pot plimba în toată Zona Liberă cu ele, doar în curtea aceea unde sunt depozitate, le mişcăm”, a declarat Cosmin Păun.
Şi consilierul municipal PNL Ionel Muscalu a susţinut acordarea banilor pentru funcţionarea Tracum, susţinând că numai aşa autobuzele vor ajunge să fie folosite în transportul public.
„Dacă vrem să le vedem pe stradă, trebuie să aibă toate sistemele în stare de funcţionare, pentru că cetăţenii din Giurgiu chiar aşteaptă să le vadă pe stradă”, a spus el.
În final, consilierii municipali au aprobat proiectul de hotărâre privind acordarea sumei de 593.000 de lei pentru funcţionarea SC Tracum, cu 11 voturi pentru, şase împotrivă şi patru abţineri.
Editor : Liviu Cojan