"România riscă sancțiuni financiare pentru că nu a transpus în legislația internă normele europene pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și a terorismului. O directivă aprobată de Parlamentul și Consiliul Uniunii Europene pe 5 iunie 2015 trebuia aplicată și în România până pe 26 iunie 2017. În acest moment există doar un draft al legii, fără aprobările necesare", scrie Rise Project.
Rise Project, care a publicat mai multe materiale despre mecanismele de afaceri cu acţiuni la purtător, observă în noua sa anchetă trei lucruri: "Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB) este instituția care reglementează acest sector în România"; "Oficiul a publicat primul draft al legii abia în luna mai, anul acesta"; legea "trebuia să fie publicată în Monitorul Oficial până pe 26 iunie". Realitatea, însă, este aceea că termenul a fost deja depăşit cu trei luni.
Potrivit Rise Project, "legea, care ar include și transparentizarea societăților cu acțiuni la purtător, trebuia să fie deja aprobată de Parlament, însă proiectul este și acum în lucru la ONPCSB. Oficiul a derulat două runde de consultări cu instituțiile care se ocupă de combaterea și investigarea spălării banilor – Ministerul Justiției, DIICOT și Parchetul General. Cele trei instituții nu au răspuns solicitărilor RISE pe marginea acestui subiect".
Articolul Rise Project mai relevă că în prima sa versiune, actul normativ prevede înființarea registrelor cu beneficiari reali pentru un spectru larg: firme, asociații sau fundații. "Altfel spus, o companie cu acțiuni la purtător, cum este cazul Tel Drum sau al Elcomex ,va fi obligată să declare la Oficiul Național al Registrului Comerțului cine este proprietarul real. Experții consultați de RISE Project susțin că, fără sancțiuni clare, nici această prevedere nu va fi eficientă", mai notează Rise Project.
Articolul poate fi citit integral AICI.