Procesele verbale întocmite de polițiști și alte documente oficiale vor putea fi semnate digital. Legea a intrat în vigoare

Data publicării:
un polițist scrie un proces verbal.
Procesele verbale și constatările de la fața locului unui accident pe care agenții de poliție le-au completat până acum cu pixul, sunt de pe 8 octombrie 2024 scrise electronic, iar șoferii vor folosi și ei o semnătură electronică. FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea

Procesele verbale și constatările de la fața locului unui accident pe care agenții de poliție le-au completat până acum cu pixul, sunt de pe 8 octombrie 2024 scrise electronic, iar șoferii vor primi o copie, pe loc, prin intermediul imprimantelor mobile. De asemenea, conducătorii auto vor putea folosi o semnătură electronică, potrivit noilor modificări legislative din România. Scopul digitalizării rutiere și nu numai este ca traficul să fie reluat într-un interval mai scurt și ca procedurile să fie mai eficiente.

În luna octombrie a intrat în vigoare Legea nr. 214/2024, la trei luni după ce a fost publicată în Monitorul Oficial. Legea are scopul de a digitaliza procesele administrative și judiciare. 

„Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției se poate încheia ca înscris în formă electronică (...) Data încheierii acestui proces-verbal este data aplicării semnăturii electronice”, se arată în noua Lege.

Procesul-verbal prin care sunt constatate și sancționate contravențiile va fi semnat de agentul constatator cu semnătură electronică, potrivit noii Legi intrate în vigoare.

Pe lângă acest lucru, Legea introduce posibilitatea ca hotărârile judecătorești să fie comunicate prin poșta electronică, îmbunătățind procesul judiciar. În plus, stabilește reguli clare pentru valabilitatea certificatelor de semnătură​.

Autoritățile trebuie să accepte documente semnate electronic

„Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să accepte documente electronice semnate cu o semnătură electronică”, iar refuzul se va pedepsi cu amenda contravențională cuprinsă între 5.000 – 50.000 lei.

Potrivit noii reglementări, semnătura electronică avansată va avea aceeași valoare juridică ca semnătura de mână în trei situații specifice, potrivit legislației din România.

  • actul juridic a fost semnat cu o semnătură electronică avansată creată cu un certificat pentru semnătură electronică emis de o autoritate/ instituție publică din România sau de un prestator de servicii de încredere calificat; 
  • dacă o persoană contestă o semnătură electronică, dar acționează conform termenilor documentului semnat (de exemplu, îndeplinește obligațiile din contract), acest lucru poate fi interpretat ca o validare a semnăturii;
  • când părțile unui contract au convenit, printr-un document separat, că semnăturile electronice vor avea aceleași efecte legale ca semnăturile scrise de mână.

Legea vine în completarea prevederilor Uniunii Europene și adaugă mai multe tipuri de semnături electronice care vor fi considerate echivalente cu semnătura olografă (semnată de mână), nu doar semnătura calificată. 

Tipuri de semnături electronice

Din punct de vedere legal există:

  • Semnătura electronică simplă (nivel scăzut de încredere):

E folosită pentru semnarea e-mailurilor și documentelor cu risc scăzut (recipisele, chitanțele).

  • Semnătura electronică avansată (nivel mediu de încredere):

Necesită un certificat digital.

E folosită pentru semnarea e-mailurilor și documentelor cu risc mediu (cereri de concediu, deconturi, avize).

  • Semnătura electronică calificată (nivel ridicat de încredere):

Necesită un certificat digital calificat.

E folosită pentru semnarea documentelor cu risc ridicat (contracte de credit, contracte comerciale, documente medicale).

Editor : Andreea Stanciu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri