Actualizare 14.47. Premierul Victor Ponta a confirmat, de la Cluj, că sesizarea a fost deja transmisă către organele de anchetă.
„Da, am făcut-o deja, am trimis rezultatele controlului și aspectele de natură penală la DNA, apoi am prezentat și opiniei publice. Am vrut să explicăm de ce ce am început în 2004 nu am terminat. Iar răspunsul e: din foarte multă ignoranță și rea-credință. E bine să știm din cauza cui nu am făcut autostrada”, a spus premierul, care a detaliat graficul pentru lucrările la tronsoanele de autostradă.
_________
Sesizarea a fost făcută de Corpul de Control al Guvernului, în cazul Bechtel.
Potrivit documentului, în conformitate cu prevederile contractului de proiectare și construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, încheiat în anul 2003, valoarea totală care urma a fi plătită pentru realizarea a 415 kilometri de autostradă era în cuantum de 2.247.500.000 de euro.
„Valoarea totală efectiv plătită către Bechtel International Inc., la data încetării contractului, a fost de 1.230.846.804 euro (echivalentul sumei de 5.589.303.143,10 RON), reprezentând 54,76% din valoarea contractului semnat în anul 2003, în condițiile în care erau finalizați și dați în folosiță doar 52 de kilometri, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii, iar pe o distanță de 60,5 kilometri, reprezentând 15,7% din lungimea totală a autostrăzii, lucrările de construcție au fost doar începute”, de arată în document.
„Având în vedere că, în urma desfășurării acțiunii de control, au rezultat indicii privind implicarea reprezentanților Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Justiției și ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. în acte și operațiuni care pot întruni elemente constitutive ale unui număr de trei posibile fapte de natură penală, săvârșite, după caz, de domnul Dobre Gheorghe, ministrul transporturilor, construcțiilor și turismului, de domnul Vlădescu Gheorghe Teodor Sebastian, ministrul finanțelor publice, de doamna Macovei Monica Luisa, ministrul justiției, de domnul Berceanu Radu Mircea, ministrul transporturilor și infrastructurii, precum și de domnul Duică Cristian, directorul general al C.N.A.D.N.R., Corpul de control al primului ministru, ca organ cu atribuții de control, va sesiza organele de urmărire penală, respectiv Direcția Națională Anticorupție, urmând ca organul de urmărire penală sau, după caz, instanța de judecată să hotărască asupra existenței sau inexistenței infracțiunilor și asupra vinovăției”, se arată în document.
Sinteza raportului Corpului de control al primului ministrului.
Traseul contractului
La finalul lunii iulie, o mare parte din documentele încheiate cu americanii de la Bechtel au fost desecretizate.
Este vorba de cel mai mare contract al statului închieat cu o firmă străină. Acesta a fost încheiat pentru construirea Autostrăzii Transilvania.
Departamentul Marilor Proiecte a fost cel care a publicat contractul, după ce statul român a reziliat contractul în primăvara acestui an.
„Astăzi, 30.07.2013, au fost publicate pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, www.dpiis.ro, documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul român si Bechtel International Inc”, arată Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiții Străine.
Ordinul privind declasificarea acestor documente a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 406 în data de 05.07.2013 şi a fost semnat de Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, Relu Fenechiu, Ministrul Transporturilor şi Ion Moraru, Secretarul General al Guvernului, arată instituția.
Documentul are 1.500 de pagini.
Contractul cu americanii de la Bechtel a fost reziliat, iar statul român va plăti despăgubiri de 37, 2 milioane de euro - o gaură considerabilă în buget. Problema încă nerezolvată rămâne construcţia Autostrăzii Transilvania. La 10 ani de la semnarea contractului, statul român are 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite.
Ministrul delegat Dan Şova a anunţat la finele lunii mai că a fost reziliat contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrăzii Transilvania, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.