Dosarul CFR Marfă. 21 de persoane au fost reținute
Data actualizării: Data publicării:
21 persoane au fost reţinute până acum în dosarul delapidării de la CFR Marfă. Procurorii spun că prejudiciul este de 6,3 milioane de euro. Suspecţii, printre care şi directori ai companiei, au fost audiaţi toată noaptea la sediul DIICOT Timişoara.
Sunt 40 de suspecţi în dosarul în care anchetatorii vor să afle cum au fost vândute la fier vechi peste 2.400 de vagoane. E o „afacere” care ar fi adus companiei de stat un prejudiciu de peste 6 milioane de euro. Audierile au început miercuri seară, după descinderi la sedii ale CFR Marfă din Bucureşti şi din nouă judeţe. Detalii despre caz, aici.
Actualul director interimar al CFR Marfă, Pavel Bărculeţ, a fost reţinut azi-noapte. La fel şi fostul director, dar şi alte 19 persoane. Sunt 40 de suspecţi în dosarul în care anchetatorii vor să afle cum au fost vândute la fier vechi peste 2.400 de vagoane. O "afacere" care ar fi adus companiei de stat un prejudiciu de peste 6 milioane de euro. Audierile au început miercuri seară, după 43 de descinderi la sedii ale CFR Marfă din Bucureşti şi din 9 judeţe. Toate cele 21 de persoane reţinute vor fi duse joi în fața magistraţilor cu propunerea de arestare preventivă.
Acuzaţiile din dosar se referă la peste 2.400 de vagoane de marfă scoase din uz, care ar fi fost vândute, în 2016, la fier vechi, însă la preţuri subevaluate. O tonă de metal provenit din vagoanele CFR-ului, spre exemplu, s-ar fi vândut cu 120 de euro, în timp ce preţul mediu pe piaţă era de peste 175 euro. În total, mai bine de 50 de mii de tone de oţel şi fier vechi greu ar fi fost vândute la preţ de fier vechi simplu. Aşa s-a ajuns la o pagubă de peste 6 milioane de euro în daune companiei de stat, acuză procurorii.
Beneficiarul vânzării subevaluate a miilor de vagoane este compania REMAT Călăraşi. Reprezentanţii societăţii susţin că nu au încălcat legea şi că au câştigat o licitaţie organizată, pe Bursa Română de Mărfuri, de CFR Marfă.
„SC REMAT SA Călăraşi, fiind singurul ofertant, a cumpărat vagoanele casate scoase la licitaţie, urmare ofertei depuse de 120 euro/tonă, preţ stabilit de vânzător, în condiţiile în care societatea noastră a suportat toate cheltuielile ocazionate de dezmembrarea vagoanelor casate, cântărirea, depozitarea şi transportul fierului vechi rezultat, cheltuieli estimate în piaţă la minimum 40 euro/tonă”, arată compania într-un comunicat.
Şase percheziţii au fost efectuate chiar la sediul CFR Marfă, în birourile conducerii acestei instituţii. Este vorba despre delapidare cu prejudicii deosebit de grave, fals şi uz de fals, a precizat Sarmizia Fetcu, purtător de cuvânt al DGA.
Acuzaţiile în acest dosar sunt de delapidare, uz de fals, fals intelectual şi constituire de grup infracţional organizat.
Precedentul Necolaiciuc
Pentru acuzaţii similare, de casare la un preţ subevaluat a mii de vagoane, este închis pentru opt ani fostul director general al CFR Marfă, Mihai Necolaiciuc.
Între 2002 şi 2003, la CFR ajunge întreg patrimoniul Societăţii de Administrare Active Feroviare, adică 24.000 de vagoane şi 1300 de locomotive considerate vechi şi nerentabile. Prin ordin scris, Miron Mitrea, ministru al transporturilor la vremea respectivă, îi permite lui Mihai Necolaiciuc vânzarea garniturilor la fier vechi după dezasamblare. Vagoanele şi locomotivele sunt vândute către 12 societăţi. CFR a încasat aproape 30 de milioane de dolari, deși echipamentele ar fi valorat de 5 ori mai mult.