Agenţia Naţională de Integritate (ANI) arată luni, într-un comunicat de presă, că a constatat existenţa conflictului de interese de natură administrativă şi penală în cazul deputaţilor Niculae Mircovici, Adrian-Miroslav Merka, Mircea Grosaru şi a fostului deputat Luminiţa Iordache.
Niculae Mircovici a propus angajarea şi a avizat contractul individual de muncă în baza căruia soţia sa a fost angajată, în perioada 5 ianuarie 2009 - 15 iunie 2010, în funcţia de referent la Biroul Parlamentar deţinut de acesta în Circumscripţia electorală nr. 35, Timiş, obţinând astfel un venit net în sumă toală de 20.387 de lei, au stabilit inspectorii de integritate.
Mircovici este deputat din partea Uniunii Bulgare din Banat - România, în prezent fiind secretar al Camerei Deputaţilor.
Adrian Miroslav Merka, deputat din partea Uniunii Democratice a Slovacilor şi Cehilor din România, a solicitat angajarea şi a avizat contractele individuale de muncă ale părinţilor săi, prin care aceştia au fost angajaţi în perioada 15 decembrie 2008 - 17 octombrie 2011 în funcţia de şef cabinet în cadrul biroului său parlamentar. În baza contractelor individuale de muncă încheiate cu Camera Deputaţilor de către părinţii deputatului Merka, mama acestuia a realizat venituri nete în sumă totală de 28.245 de lei, iar tatăl său a avut venituri nete de 4.533 de lei, potrivit ANI.
În cazul lui Mircea Grosaru, deputat din partea Asociaţiei Italienilor din România, ANI a constatat că a propus angajarea şi a avizat contractul individual de muncă prin care soţia sa a fost angajată în perioada 15 decembrie 2008 - 1 februarie 2011 în funcţia de consilier în cadrul Biroului Parlamentar deţinut în Circumscripţia electorală nr. 7, Botoşani, aceasta realizând astfel un venit net în sumă totală de de 66.745 de lei.
ANI a mai stabilit că Luminiţa Iordache a fost în conflict de interese întrucât, în calitate de deputat în mandatul 2008 - 2012, a avizat contractul individual de muncă al fiicei sale, prin care aceasta a fost angajată în perioada 17 februarie 2009 - 1 martie 2011 în funcţia de referent în cadrul Biroului Parlamentar - Circumscripţia electorală nr. 24, Iaşi, Colegiul uninominal nr. 1, aceasta obţinând astfel un venit net în sumă totală de 19.078 de lei.
Luminiţa Iordache, deputat în mandatul 2008-2012, a fost în PSD până în aprilie 2010, ulterior trecând la UNPR.
Întrucât în cazul celor patru deputaţi au rezultat indicii privind posibila încălcare a dispoziţiilor articolului 253 indice 1 din Codul Penal, Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să facă verificări în cazul acestora pentru conflict de interese.
Potrivit articolului 253 indice 1 din Codul Penal, "fapta funcţionarului public care, în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, îndeplineşte un act ori participă la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, soţul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv, sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de servicii sau foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea dreptului de a ocupa o funcţie publică pe durată maximă".
De asemenea, Niculae Mircovici, Adrian Merka, Mircea Grosaru şi Luminiţa Iordache nu au respectat dispoziţiile articolului 70 din Legea 161/2003, potrivit cărora "prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative".
ANI a precizat că cei patru deputaţi au fost informaţi despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de a fi asistaţi sau reprezentaţi de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare. Niculae Mircovici nu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Potrivit prevederilor legale, fapta persoanei cu privire la care s-a constatat încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective. Persoana faţă de care s-a constatat existenţa conflictului de interese este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică pe o perioadă de trei ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de trei ani de la încetarea mandatului, potrivit prevederilor legale.