Curtea de Apel Alba judecă, marți, contestaţia procurorilor DNA la decizia prin care aceeaşi instanţă a anulat o condamnare pentru abuz în serviciu. Luna trecută, judecătorii au luat în considerare decizia Curții Constituționale a României (CCR) referitoare la această infracţiune și au anulat pedeapsa de trei ani de închisoare cu executare a fostului secretar general al Consiliului Judeţean Hunedoara.
Procurorii DNA au atacat cu contestaţie în anulare decizia dată de Curtea de Apel Alba pe 9 februarie şi spun despre aceasta că este o decizie izolată.
La baza anulării condamnării de trei ani şi jumătate, primită de fostului secretar al CJ Alba, a stat hotărârea CCR din vara anului trecut. Conform acesteia, abuzul în serviciu îl constituie încălcarea unui act normativ cu putere de lege, adică o lege sau o ordonanţă a guvernului. Nu sunt abuzuri în serviciu încălcările Hotărârilor de guvern şi ale actelor autorităţilor locale, au motivat judecătorii CCR. Așa au motivat și judecătorii din Alba decizia.
Judecătorii au explicat că funcționarul public a fost condamnat că a încălcat prevederi dintr-o hotărâre de guvern, așadar nu din legislație primară, ci secundară, motiv pentru care s-a ajuns la anularea pedepsei.
Magistrații au precizat că în cazul acesta a fost dezincriminată fapta de abuz în serviciu, dar că acest abuz se referă la încălcarea legislației secundare, nu și la încălcarea unei legi sau ordonanțe de urgență.
A fost prima hotărâre definitivă a unei instanţe din România motivată de decizia CCR şi constituie precedentul pentru numeroase alte cereri, depuse în ultimele două luni, pentru anularea unor pedepse de abuz în serviciu sau pentru reducerea condamnărilor.
Ce a decis CCR
În iulie 2016 a apărut decizia 405/2016 a CCR care spune că nu orice încălcare de atribuții poate duce la sancționare pentru abuz în serviciu, ci numai a celor prevăzute într-o lege, ordonanță a Guvernului sau ordonanță de urgență a Guvernului, a explicat judecătorul Cristi Danileț.
Chiar dacă Parlamentul/Guvernul încă nu a clarificat textul de lege ce incriminează abuzul în serviciu, magistrații sunt obligați să aplice la actuala reglementare interpretarea dată de Curtea Constituțională, nicidecum să considere că nu mai există în cod infracțiunea de abuz în serviciu, a adăugat magistratul.
Cițiți mai multe aici: Abuzul în serviciu: ce arată în realitate decizia Curții de Apel Alba-Iulia
AȘADAR:
Reglementarea din Codul Penal este următoarea: Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
Reglementarea după decizia CCR trebuie a fi considerată următoarea: Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte prin încălcarea legii, a unei ordonanțe sau ordonanțe de urgență a Guvernului şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
Citiți și: Pedeapsă de abuz în serviciu, anulată în baza Deciziei CCR
Motivarea instanței în cazul anulării abuzului în serviciu de la Alba-Iulia
Strategia PSD-ALDE pe abuzul în serviciu. Cum manipulează