E anchetă în Turcia după incidentul de joi din Marea Neagră, când un vas militar rusesc şi un vapor de marfă ce plecase din România şi transporta peste 8 mii de oi s-au ciocnit. Proprietarul animalelor a declarat în exclusivitate pentru Digi24 că autorităţile turce ar fi constatat deja că vina aparţine navei ruseşti, care nu ar fi avut de ce să se afle în zonă. Ipoteză pe care autorităţile ruse au negat-o până acum. Vineri, nava s-a întors în Portul Constanţa pentru a fi reparată.
Nava a acostat în Portul Midia, va fi descărcată după care va pleca spre Șantierul Naval Midia unde va fi verificată și dacă va fi nevoie, va fi reparată.
„Va descărca marfa în terminalul Midia Internaţional, marfă ce va fi preluată de o altă navă pentru a o transporta la destinaţia Aqaba, Iordania şi, ulterior, va intra în şantierul naval Midia pentru reparaţii”. A declarat Răzvan Trandafir, directorul general al Autorităţii Navale Române.
Experţii în navigație spun că această coliziune putea fi evitată de ambele părți.
Gabriel Vlasie, expert în nagivație: „Într-o astfel de situație de navigaţie când avem de-a face cu două nave care merg în drumuri aproximativ la întâlnire, cum se spune, regula stabilită la nivel internațional este ca fiecare dintre ele să schimbe de drum la tribord și astfel să treacă babord prin babord, sau cum am spune pe înțelesul tuturor, să se treacă stânga, prin stânga”.
În plus, în condiții de vreme rea pe mare, navigatorii trebuie să își ia măsuri de siguranță.
Gabriel Vlasie, expert în nagivație: „În situații de ceaţă, în plus, la bordul celor două nave trebuie manifestate şi implementate măsuri suplimentare de siguranţă, și anume: comunicare, ajustarea vitezei la limita vitezei de siguranță”.
Specialiştii în navigaţie susţin că ancheta va dura cel puţin 3 luni.
Pe de altă parte, oficiali din conducerea Flotei ruse din Marea Neagră au declarat pentru Interfax că, potrivit datelor preliminare, vasul rusesc, LIMAN, a respectat toate procedurile de navigaţie şi manevră.
Cargobotul încărcat cu 8.800 de oi revine în România, la mai puţin de 24 de ore de la ciocnirea din Marea Neagră. Rusia dă vina pe vasul plecat din ţara noastră pentru coliziunea produsă joi şi soldată cu scufundarea navei sale de patrulare. Rămân multe întrebări fără răspuns legate de misiunea navei ruseşti.
Nava cu oi se întoarce în România pentru o inspecție tehnică, după incidentul de joi, când a intrat în coliziune cu vasul rusesc, au declarat pentru Digi24 reprezentanți ai Autorității Navale. Inițial, presa turcă relata joi că în urma coliziunii, vasul, care naviga sub pavilion Togo, a suferit stricăciuni minore și își poate continua cursa către Iordania după încheierea cercetărilor.
Oficialii de la Moscova susțin ca vasul rusesc „Liman” a respectat toate procedurile de navigație și manevră și ar fi posibil ca celălalt vas să fi fost de vină pentru coliziune.
Presa turcă afirmase că ceaţa foarte densă ar fi putut fi la originea incidentului. Pe de altă parte, Ministerul rus al Apărării a minimalizat pierderea vasului Liman. Acesta va fi înlocuit cu unul mai modern şi mai bine dotat, care va fi inaugurat în luna mai. Vasul rusesc s-a scufundat în urma coliziunii, însă cei 78 de militari ruşi de la bord au fost salvaţi. Era un vas construit în 1970 la Gdansk, în Polonia, și reconvertit în 1989 dintr-un vas de cercetare în vas de recunoaștere militară.
Vasul cargou, care transportă 8.800 de oi, a plecat din România și avea ca destinație Iordania, potrivit presei turce. Naviga sub pavilion Togo și se numește „Youzarsif H”. Nava fost construită în 1977 la Hamburg și a fost adaptată în 2013 pentru transportul de animale vii. Proprietarul ei este compania Hammami Livestock, cu sediul în Liban. Vaportul poate transporta până la 1.500 de animale de câte 500 de kg fiecare. Vedeți aici cum arată nava care a scufundat vasul rusesec de spionaj.
Informații despre traseul cargobotului se pot afla de pe un site care monitorizează mișcările navelor. Deja nava se află în largul coastelor românești și este așteptată să sosească în port după ora 13:00. Urmăriți în materialul video de mai sus cum s-a văzut pe acest site incidentul de joi.