România are acum un rol extrem de important pentru fluxul de mărfuri spre și dinspre Ucraina sau Republica Moldova și implicit pentru economia celor două țări, a declarat, marți, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, după o discuție cu comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Mustafa Nayyem, şi omologul său din Republica Moldova, Andrei Spînu.
„România are acum un rol extrem de important pentru fluxul de mărfuri spre și dinspre Ucraina sau Republica Moldova și implicit pentru economia celor două țări. De la începutul invaziei ruse în Ucraina , infrastructura românească, portuară, feroviară, rutieră sau aeriană oferă căi vitale de transport pentru tranzitul bunurilor și materiilor prime necesare”, a afirmat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Potrivit ministrului, de la începutul invaziei ruse în Ucraina, infrastructura românească, portuară, feroviară, rutieră sau aeriană oferă căi vitale de transport pentru tranzitul bunurilor şi materiilor prime necesare.
„În cadrul videoconferinţei de astăzi cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Mustafa Nayyem, şi omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, am luat în discuție soluțiile pe care România le oferă în aceste momente. Am subliniat implicarea României prin suplimentarea constantă a transportului feroviar de marfă și asigurarea transpunerii și transbordarea vagoanelor, precum și circulația continuă și cu prioritate a acestora. Liberalizarea transportului rutier de mărfuri pentru Republica Moldova și Ucraina pentru toate categoriile de mărfuri (direct, tranzit, țară țerță) reprezintă o altă variantă pe care o oferim.
Potrivit ministrului Transporturilor, creşterea capacităţii de operare a Portului Constanţa reprezintă un sprijin major pentru fluxurile de mărfuri care vin dinspre Ucraina, prin Republica Moldova.
"Tranzitul facil al produselor agricole pe coridorul Siret-Constanţa, reprezintă un alt ajutor pe care îl oferim în aceste momente atât Ucrainei, cât și Republicii Moldova. Navele cu pavilion ucrainean beneficiază de acces rapid în porturile românești și sunt scutite de la plata tarifelor serviciilor portuare. Mărfurile care au destinația Ucraina, în special containerele, sunt primite și descărcate în porturile noastre, iar pentru transferul acestora a este pusă la dispoziție inclusiv o linie de containere pe relația Constanța – Giurgiulești (Republica Moldova)”, adaugă Grindeanu.
Potrivit acestuia, urmează să fie implementată o hartă interactivă pe teritoriul României destinată transportatorilor de marfă.
„Ne coordonăm eforturile la nivel european și susținem propunerea de autorizare a Comisiei Europene de a negocia acordurile rutiere de transport de mărfuri UE-Ucraina și UE-Republica Moldova pe toată perioada crizei. Ne-am pronunțat pentru includerea în coridorului TEN-T Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee a secțiunilor rutiere și feroviare TEN-T, de pe teritoriul României, care asigură conexiunea cu Ucraina și Republica Moldova: Pe axa nord-sud: Siret- Suceava - Pașcani- Bacău- Buzău- Ploiești- București care trebuie conectată cu portul Constanța, pe axa est-vest: Pașcani-Iași-Ungheni”, a mai spus Sorin Grindeanu.
Editor : A.A.