În cele două ore de grevă de vineri erau programate să circule 397 de trenuri de călători, transmite CFR SA, care anunță că vor fi înregistrate întârzieri pe tot parcursul zilei. Compania transmite public scuze călătorilor afectaţi de grevă şi îşi exprimă disponibilitatea de a negocia cu sindicaliştii. Cu toate acestea, CFR SA preciează că pentru negocierea Contractului Colectiv de Muncă solicitată de sindicate, este necesară aprobarea bugetului, respins de Ministerul Finanțelor.
”Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA transmite în primul rând scuze călătorilor afectaţi de greva de avertisment, organizată de federaţiile sindicale, în intervalul orar 07.00 - 09.00, dar şi tuturor operatorilor de transport de călători şi de marfă, care nu şi-au putut desfăşura activitatea feroviară, conform graficului normal de circulaţie. Din punct de vedere al traficului feroviar, menţionăm faptul că la nivelul întregii reţele feroviare, între orele 07 - 09.00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparţin celor 6 operatori de transport feroviar de călători. Menţionăm faptul că, la această oră, conform primelor centralizări privind traficul feroviar, peste 90% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în staţiile de destinaţie, sau aflate în circulaţie şi oprite în gări, între orele 07.00 - 09.00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, însă vă asigurăm că personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toţi operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulaţie al trenurilor”, anunţă compania.
Directorul General al CFR SA Alexandru Simu adresează public scuze miilor de călători afectaţi de greva salariaţilor companiei şi transmite următorul mesaj.
”Din păcate, astăzi intenţia de încetare a activităţii între orele 07.00-09.00, anunţată de către organizaţiile sindicale, care activează la nivelul CNCF CFR SA, s-a materializat! Vreau să fie clar de la bun început: nu contest dreptul sindicatelor de a organiza acest protest, este un drept conferit de dispoziţiile legale dar (pentru că există un mare dar), când facem astfel de acţiuni trebuie să ne gândim foarte bine la consecinţele unui asemenea demers. Soluţiile pe care le-am propus, în permanenţă, alături de echipa managerială, au fost orientate pentru consolidarea companiei, chiar şi în lipsa unor fonduri care ne sunt necesare pentru realizarea de investiţii. Singurul lucru care îl cer este să înţeleagă că nu grevele sunt soluţia! Orice protest duce la pierderi de bani, fonduri care trebuie ulterior tăiate de undeva. Vreau să cred că la noi în companie suntem ca într-o familie, unde când există neînţelegeri, există şi soluţii de compromis. Totodată, astăzi vreau să cer scuze şi tuturor călătorilor care din păcate au fost afectaţi în mod direct de încetarea lucrului. Astăzi, în intervalul grevei, au fost persoane care trebuiau să ajungă la doctor, la serviciu, la şcoală sau au plecat în concediu. Toţi aceştia poate sunt membri ai familiilor noastre, iar cei care decid organizarea de greve trebuie să se gândească şi la ei. În final, colegilor mei care au fost angrenaţi în greva de avertisment doresc să le transmit că în continuare îi aştept la negocieri şi aşa cum am mai spus dialogul este singura soluţie pentru dezvoltarea companiei noastre”.
Citește și: Şeful ANPC: Mi-ar fi plăcut un protest la CFR şi în legătură cu modul în care sunt igienizate vagoanele
Toate variantele de buget propuse de CFR au fost respinse
Compania menţionează că, deşi CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerul Finanţelor, 3 variante ale Bugetului de Venituri şi Cheltuieli, toate cele 3 variante au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanţelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an.
”Însă, atragem atenţia asupra faptului că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol TOATĂ activitatea companiei, în contextul în care măsurile impuse de Ministerul Finanţelor prevăd concedieri, concedieri care afectează grav funcţionarea traficului şi întreţinerea infrastructurii de transport. De asemenea, tragem un semnal de alarmă, deoarece este exclus să acceptăm lipsa banilor pentru siguranţa feroviară, dincolo de problema datoriilor companiei, care nu poate fi rezolvată în câteva luni şi considerăm că NU poţi să te joci cu soarta a sute de mii de oameni (angajaţii ai CFR şi familiile acestora) şi a milioane de pasageri, plus operatori care folosesc infrastructura feroviară”, avertizează reprezentanţii CFR SA.
Ei precizează că ”infrastructura feroviară este sector strategic de transporturi, un sector care la ora actuală ARE ÎN DERULARE, doar prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), 144 CONTRACTE în valoare de 15,44 MILIARDE LEI, pentru modernizarea infrastructurii feroviare, o reţea feroviară care, în actualul context strategic, este esenţială pentru transportul de cereale, iar avizarea negativă a Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pe acest an, principala cauză a grevei de avertisment în care s-a aflat o parte a salariaţilor companiei, afectează în mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar şi blocarea absorbţiei de fonduri europene, reducând astfel capacitatea Statului Român de a implementa programele de modernizare a infrastructurii”.
În opinia lor, principala pârghie pentru deblocarea actualei situaţii în care se află compania o reprezintă aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pentru anul în curs, buget care va permite desfăşurarea în condiţii optime a activităţii companiei, dar şi continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă.
Editor : I.C