Coşurile mari de cumpărături care se cer umplute, preţurile cu 99 în coadă şi mărfurile scumpe puse în raft la nivelul ochilor sunt strategii pe care comercianţii se folosesc pe întreaga durată a anului. În sezonul cumpărăturilor au nevoie de tactici noi prin care să îşi sporească vânzările. Magazinele din România sunt suspectate că ridică preţurile înainte să taie din ele de Black Friday.
Comercianţii occidentali apelează însă la practici mult mai subtile. Una dintre ele este plasarea unor produse foarte scumpe lângă cele ceva mai ieftine. O geacă de 190 de dolari va părea că are un preţ mic dacă este pusă lângă una de 220 de dolari. Deşi ambele sunt scumpe, cumpărătorul simte că e în faţa unei oferte speciale.
Hipermarketurile au altă strategie. Vor să transforme cumpărăturile într-un joc. Produsele la preţ redus nu sunt toate într-un loc, ci sunt răspândite prin tot magazinul. Încearcă să le dea cumpărătorilor senzaţia că participă la o vânătoare de comori. Dar, în acelaşi timp, aceştia sunt plimbaţi printre raioanele cu produse la preţ întreg.
Cei obosiţi de atâta colindat prin magazine se pot odihni pe băncile şi fotoliile din magazinele de haine. Atenţie însă, acestea sunt special amplasate în dreptul produselor de care comercianţii vor să scape mai repede.
Dar, înainte să ajungă la fotolii, clienţii trec prin dreptul mormanelor cu şosete, bijuterii sau alte accesorii foarte ieftine. Acestea au rolul de a sparge o barieră psihologică. Îl fac pe client să îşi deschidă portofelul, să facă o primă achiziţie pe bani puţini care duce în multe cazuri la cumpărături mult mai scumpe.
La trucuri psihologice apelează şi magazinele online. Oferă transport gratuit în perioadele de cumpărături. Dar unele menţin condiţia unei comenzi minime. Cum ecranul este plin de oferte speciale, clienţii ajung să cumpere două sau trei produse cu livrare gratuită când, de fapt, îşi doreau doar unul şi ar fi cheltuit mai puţin dacă plăteau transportul pentru el.