Traian Băsescu respinge creșterea indemnizațiilor pentru membrii Consiliilor de Administrație din companiile de stat

Data publicării:
basescu noua tribuna 1 presidency-3.ro

Ordonanța a fost aprobată într-o ședință a Executivului din iunie 2013, a fost publicată în Monitorul Oficial și, practic, a început să-și facă simțite efectele.

Ordonanța dădea dreptul membrilor Adunărilor Generale ale Acționarilor din companiile naționale și regiile autonome să-și mărească indemnizația pe ședință de la 47 de lei, cât era aceasta până în momentul în care această ordonanță a intrat în vigoare, până la 25% din cât primește șeful companiei. Aceasta, în condițiile în care salariile directorilor din unele companii de stat ajung la câteva mii de euro – chiar peste 10.000 de euro în unele cazuri.

Ordonanța făcea referire și la membrii Consiliilor de Administrație din companiile de stat. Aceștia își puteau mări, de asemenea, indemnizațiile la 25% din salariul șefului de companie.

Aceasta, în condițiile în care Guvernul și-a numit oameni de încredere în companiile de stat. Mai mulţi secretari de stat din ministere şi doi consilieri ai premierului Victor Ponta au fost propuşi recent să facă parte din Adunările Generale ale Acţionarilor sau din Consiliile de Administraţie de la cinci companii din energie. Aceştia vor putea câştiga şi peste o mie de euro doar pentru o simplă participare la o şedinţă.

De altfel, unul dintre motivele pentru care Traian Băsescu a cerut reexaminarea legii este acela că membrii AGA sau CA sunt trimiși acolo de instituții publice, de la care primesc deja salarii.

Citiți mai jos motivele enunțate de președinte:

1. Articolul 6 alin. (1) al Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 prevede că „operatorii economici prezintă, în vederea aprobării, după consultarea prealabilă a organizaţiilor sindicale, bugetul de venituri şi cheltuieli însoţit de anexele de fundamentare, organelor administraţiei publice centrale ori locale, după caz, în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul cărora se află, în termen de 20 de zile de la intrarea în vigoare a legii anuale a bugetului de stat cu excepţia societăţilor comerciale ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată care vor prezenta bugetul de venituri şi cheltuieli în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a legii anuale a bugetului de stat”. Având în vedere faptul că, pentru realizarea proiectelor bugetelor de venituri şi cheltuieli, este necesară convocarea cel puţin a unei adunări generale a asociaţilor, iar, potrivit Legii nr. 31/1990, termenul de convocare a acestor adunări este de 30 de zile, operatorii economici se vor afla în imposibilitatea de a transmite proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli în termenul stabilit de 20 de zile de la intrarea în vigoare a legii anuale a bugetului de stat, astfel încât considerăm necesară fie modificarea acestui termen-limită, fie eliminarea sa. 

2. Articolul 14 alineatul (1) al Ordonanţei aprobată prin legea transmisă spre promulgare dispune că „operatorii economici nu pot acorda membrilor adunărilor generale ale acţionarilor remuneraţii mai mari de 25% din indemnizaţia fixă lunară a directorilor generali/directorilor, pe şedinţă şi pentru mai mult de o şedinţă într-o lună, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate”. De regulă, mandatele de reprezentare în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor sunt acordate de către autorităţile publice unor persoane ce au calitatea de angajaţi ai acestora, astfel că sunt deja remunerate de către respectivele autorităţi. Astfel, considerăm că remunerarea membrilor adunărilor generale ale acţionarilor nu este justificată, fiind necesară eliminarea sa din cuprinsul legii.

3. Alineatul (2) al articolului 14 din Ordonanţă prevede stabilirea nivelului remuneraţiilor membrilor consiliilor de administraţie, consiliilor de supraveghere şi directorilor care nu au fost numiţi în condiţiile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, în acelaşi mod în care sunt stabilite remuneraţiile prevăzute de aceasta. Având în vedere modul diferit de selecţie a acestor persoane, stabilit de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, considerăm că extinderea aplicării modului de remunerare stabilit de acest act normativ şi asupra unor operatori economici care nu l-au implementat constituie o discriminare ce nu poate fi justificată, astfel încât considerăm necesară abrogarea alineatului (2) al Articolului 14 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013.

Având în vedere aspectele semnalate, precum şi competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrative-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri