Nici vechea şi nici viitoarea lege nu vor impulsiona piaţa auto, spun comercianţii. Românii vor fi nevoiţi să-şi ia gândul de la maşinile ieftine pentru că vor plăti un timbru de mediu cu o valoare mare.
„Această taxă va lovi puternic în populaţia săracă a României.Majoritatea sunt euro trei, euro patru. Taxa de mediu va fi foarte mare”, a spus Nicolae Răgălie, manager parc auto
Nu se ştie care va fi valoarea timbrului de mediu, dar oamenii îşi fac deja calcule.
„Un cetăţean care are 3.000 de euro şi vrea să-şi cumpere o maşină din 2004 va trebui să plătească o taxă de mediu între o mie şi trei mii de euro”, a subliniat Nicolae Răgălie.
Până se aprobă timbrul de mediu, rămâne în vigoare taxa aprobată de Guvernul Boc.
Taxa auto, modificată de zece ori
Taxa auto a fost modificată de zece ori din ianuarie 2007 - când a intrat în vigoare şi până acum. De două ori numai în 2008. Un an mai târziu, chiar şi Comisia Europeană a cerut să fie modificată. Pentru a opri procedura de infrigement, Guvernul introduce pe lista de plată şi maşinile euro 5, exceptate până atunci. În 2011, Curtea de Justiţie a UE decide că taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul este obligat să o modifice din nou. Guvernul Boc a şi suspendat-o până la finalul lui 2012.
Varianta propusă acum nu se diferenţiază foarte mult de restul. Principiul rămâne acelaşi, poluatorul plăteşte, la fel ca în multe ţări din Europa.
De departe, cea mai mare taxă auto din Europa este plătită în Danemarca. Aici poate să ajungă între 100 şi 180 % din valoarea maşinii. Urmează Finlanda, unde birul poate să atingă până la 50 % din preţul autoturismului şi pe locul 3 Irlanda. În funcţie de emisiile de dioxid de carbon, taxa ajunge până la 35 % din preţul autoturismului.