Noul timbru de mediu trebuie să respecte principiul „Poluatorul plăteşte”, spun specialiştii care calculează varianta finală a taxei auto.
Teoretic, dacă se iau în calcul doar emisia de CO2, benzina poluează mai mult, însă se consideră că emisiile motoarelor diesel au efecte mult mai nocive asupra sănătăţii. Maşinile care circulă cu motorină emit de aproape 400 de ori mai multe particule fine de bioxid de azot decât celelalte.
„E un timbru de mediu care se va aplica într-un anumit cuantum în baza aceleiaşi formule pentru motoarele pe benzină şi altul pentru motoarele diesel”, a declarat Rovana Plumb - ministrul Mediului.
Formula de calcul a timbrului de mediu, analizată până acum de minister, era permisivă cu motoarele diesel.
Pentru o maşină euro 4, cu motor diesel, de 1.500 de centimetri cubi, timbrul de mediu actual este de aproape 500 de euro, la jumătate faţă de taxa care se plăteşte pentru o motorizare identică, dar pe benzină.
Noul timbru de mediu ar urma să aducă modificări radicale pe piaţa auto. Taxele pentru maşini vechi ar urma să scadă cu până la 90 %, iar cele pentru maşinile mai noi, euro 3 şi euro 4, să fie majorate cu 10 procente.
Anunţarea unor noi reguli privind taxa auto a dus la creşterea numărului de înmatriculări. Datele Institutului Naţional de Statistică arată că, în ultimul trimestru al anului trecut, au fost înregistrate cu 35 % mai multe autoturisme, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011.