Cele mai bătrâne aeronave sunt cele două Airbus-uri A310. Primele curse le-au făcut la finalul lui 1992, iar între timp au acumulat aproape 100 de mii de ore de zbor. Acestea vor fi primele înlocuite. Şefii companiei de stat vor să renunţe la ele până la finalul acestui an.
„Avem nevoie de o capacitate de îmbarcare de 180-200 de locuri, şi cele mai bune, de fapt, singurele tipuri de aeronave care întrunesc acest criteriu sunt fie avioanele Boeing 737-809 fie cele Airbus A320”, spune Christian Heinzmann, director general TAROM.
Preţul mediu al unei aeronave noi este de 98 de milioane de dolari. Bani pe care TAROM nu-i are, aşa că va lua avioanele în leasing.
„Cum avem nişte urgenţe, precum înlocuirea celor două Airbus-uri A310, vom închiria aeronave pe termen scurt, doi-trei ani, până când ne pregătim pentru uniformizarea întregii flote”, precizează Christian Heinzmann.
TAROM foloseşte în prezent trei tipuri de avioane - Boeing, Airbus şi ATR - iar asta presupune costuri foarte mari de întreţinere. În plus, vechimea medie a flotei este de 15 ani.
„Am avut cu fostul ministru al Transporturilor o discuţie despre înlocuirea aeronavelor ATR 42 cu ATR-uri 72. Sunt aceleaşi costurile de operare, dar au 25 de locuri în plus”, mai spune Christian Heinzmann.
Actualul şef de la Transporturi le cere, însă, şefilor TAROM să decidă mai întâi ce fel de zboruri vor să opereze şi abia apoi să înceapă să înlocuiască flota.
„Nu vreau să îmi propun doar să reînnoiesc flota, trebuie să stabilesc o strategie comercială, ce vreau să zbor cu TAROM, nu că vreau avioane noi și apoi mă gândesc unde zbor cu ele. Cum ne-am procopsit cu aceste Airbus A310 și după ne-am dat seama că nu-s potrivite nici pentru rutele lungi pentru care le-am luat”, a declarat Dan Costescu, ministrul Transporturilor.
TAROM a încheiat anul trecut cu o pierdere de aproape 50 de milioane de lei.