Președintele a răspuns unei întrebări în acest sens din partea presei, după ce în cursul zilei compania TAROM a solicitat Președinției să precizeze dacă mai vrea să închirieze avionul pus la dispoziție.
Traian Băsescu a ținut să arate că nu are ce contract să rezilieze cu TAROM, pentru că respectiva aeronavă avea regim de charter „ca în turism”.
Șeful statului a repetat că este o „mare miniciună” afirmația că se pierd bani din cauza deplasărilor cu respectiva aeronavă și a spus că va lua în charter un avion de la o companie străină.
„Vă asigur că la nevoie voi lua în charter un avion de la o companie straină. Ca sa ne spună atunci Guvernul cât costă avionul”, a adăugat, ironic, președintele. „Nu voi mai folosi avioane TAROM, cum am decis că nu voi mai folosi nici avioane Romavia, la vremea respectivă”, a punctat președintele.
Aeronava prezidențială a dat naștere unor dispute între Președinție și Guvern. Totul a început după ce ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu,a afirmatcă TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro.
Cu ce s-a dus Traian Băsescu în ultimele deplasări externe
Marți, când a plecat la Vatican pentru a asista la ceremonia de înscăunare a papei Francisc, președintele a folosit un zbor al companiei Alitalia, iar la ultimul consiliu european de la Bruxelles președintele a mers cu un avion de linie.
El a subliniat atunci că „este nepermis” pentru președintele României ca în timp ce este într-o vizită externă să nu se poată deplasa rapid în țară atunci când este un dezastru natural sau alt eveniment deosebit pentru care trebuie să semneze instituirea stării de urgență.De asemenea, el a arătat că pe aeronava A-130 de la TAROM erau instalate sistemele de comunicații speciale, care îi sunt necesare având în vedere statutul de țară membră NATO a României și faptul că oricând poate avea loc o criză majoră la acest nivel.
Administrația Prezidențială a solicitat în 2010 Tarom să efectueze cursele speciale pentru deplasările și vizitele externe ale șefului statului, compania de stat punând la dispoziție pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A-310, achiziționate la începutul anilor '90.
Valeriu Zgonea: „Această demnitate trebuie să fie respectată”
Subiectul avionului prezidențial a fost discutat și în emisiunea „Jurnalul de seară”. Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a subliniat că această discuție scade „în afară” credibilitatea statului român, pentru că arată că statul nu are resurse.
„Relu Fenechiu a spus că cheltuielile pentru acest avion vechi sunt ridicate, dar nici nu ne permitem un avion nou. Totuși, această demnitate a președintelui României trebuie să fie respectată”, a opiniat Valeriu Zgonea. „Ca și funcția de premier, indiferent de cum îl cheamă pe el. E vorba de statul român”, a subliniat Zgonea. „Sunt elemente pe care le-am descoperit în anii 90 despre democrație și trebuie să le respectăm”, a adăugat președintele Camerei Deputaților, încredințat că soluția o va vedea premierul, în funcție de cheltuieli.
„Dacă acest avion cheltuie mai mult decât merită și statul nu își permite, vom merge pe varianta să putem închiria un charter. Dar trebuie să acordăm respectul cuvenit funcțiilor noastre”, a mai spus Valeriu Zgonea.