Jumătate dintre drumurile Moldovei, unde viscolul şi zăpada fac legea în fiecare iarnă, vor fi protejate anul acesta de parazăpezi.
Pentru ca zăpada să nu mai ajungă atât de uşor pe şoselele Moldovei, şefii de la Drumuri sunt gata să plătească mai bine de 3,5 milioane de lei. Pe de altă parte, sărace în sisteme de protecţie vor rămâne drumurile din Braşov.
„Pe o lungime de aproape 5-6 kilometri se vor amplasa parazăpezi. Nu avem bani alocaţi pentru această activitate. Sumele, la următoarea rectificare bugetară”, a spus Nicolae Blaga, şef serviciu drumuri şi poduri Braşov.
La nivelul întregii ţări, garduri de protecţie ar trebui instalate de-a lungul a mai bine de 1.200 de kilometri de drumuri şi autostrăzi.
„Politica societății în acest an este să instaleze 590 de kilometri de parazăpezi. Avem in stoc aproximativ 375 de kilometri”, a declarat Cristian Andrei, consilier al directorul general al CNADNR.
Cu alte cuvinte, în lunile care vin, CNADNR trebuie să facă rost de bani pentru a mai cumpăra încă 200 de kilometri de garduri de protecţie. Se va opta, cel mai probabil, pentru cele din plasă, mai ieftine chiar şi de 11 ori faţă de cele din metal.
Mai eficiente în a ţine zăpada departe de carosabil ar fi perdelele forestiere. Ar trebui să aibă o lăţime de până la 12 metri şi să fie amplasate la aproape 20 de metri de şosea. Dacă acestea ar exista, deszăpezirea s-ar face cu eforturi mici şi, prin urmare, cu bani puţini. Ar rămâne fonduri şi pentru utilaje mai performante. Mai ales că, în această iarnă, drumurile vor fi curăţate tot cu frezele vechi de 60 de ani, care consumă cât un tanc: 50 de litri de combustibil pe oră. Estimările arată că se va cheltui peste de un miliard de lei, în următoarele două ierni, pentru deszăpezirea autostrăzilor şi a drumurilor naţionale.