„În opinia specialiştilor UNSAR, principiul de funcţionare a CEETAR va provoca prejudicii majore atât asiguraţilor şi păgubiţilor, cât şi mediului economic în ansamblul său prin instituirea unui monopol privat asupra segmentului de constatare şi evaluare a daunelor, o componentă vitală a întregului sistem de asigurări. CEETAR s-ar regăsi, de altfel, atât în afara cadrului instituţional şi procedural reglementat prin Legea 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supraveghere a asigurărilor, cât şi în afara normelor Autorităţii de Supraveghere Financiară, singura entitate abilitată prin lege să supravegheze şi să reglementeze acest domeniu”, se arată într-un comunicat al UNSAR.
În cazul adoptării acestui act normativ, se spune în comunicat, un prim efect al monopolului astfel instituit printr-o entitate autonomă, autoreglementată şi nesupravegheată de nicio instituţie specializată ar fi o majorare subită a primelor de asigurare auto, ca rezultat al creşterii costurilor soluţionării daunelor.
„Acestea din urmă vor trebui să includă şi costurile suplimentare reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice, stabilite unilateral de către CEETAR. În consecinţă, această creştere se va regăsi automat în nivelul primelor de asigurare auto plătite de clienţii români pentru poliţele de tip RCA şi CASCO”, se afirmă în comunicat.
Mai mult decât atât, potrivit proiectului, constatările, concluziile şi recomandările incluse în raportul reprezentantului CEETAR pot fi contestate doar în justiţie de către părţile implicate în acest proces (deţinătorul autovehiculului, asigurător şi service), în termen de 15 zile de la emitere.
„În opinia noastră, acest mod de lucru ar putea genera chiar un adevărat blocaj al întregului proces de despăgubire, cu consecinţe devastatoare asupra timpului în care asiguratul este despăgubit şi, totodată, ar supraîncărca în mod nefundamentat sistemul de justiţie”, se menţionează în comunicat.