Alin Goga, directorul suspendat al DRDP Craiova, a spus că „CNADNR, în octombrie anul trecut, 2014, a cerut o expertiză. În decembrie, doamna expert Sanda Manea de la Facultate de Construcţii Bucureşti a spus foarte clar în raport: sunt greşeli fundamentale de proiectare şi construcţie. Sunt probleme foarte grave. Noi nu facem decât să ne acoperim de studii, dar nu adoptăm soluţii care să fie bune.”
Problemele pe autostrada Orăştie-Sibiu au apărut la doar două săptămâni după inaugurare. Şoseaua s-a crăpat pe o lungime de 20 de metri. Italienii au reparat imediat. După iarnă, au reapărut. A urmat o nouă lucrare provizorie, în perioada ianuarie-martie 2015.
„Noi considerăm că a fost o greşeală de execuţie. Nu au respectat proiectul. Ei vroiau să închidă traficul complet pe autostradă. Noi am respins acest lucru şi iată că s-a putut face această reparaţie şi sub trafic”, a declarat Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.
Trei luni mai târziu, lucrurile s-au agravat. Asfaltul a crăpat din nou şi, în plus, pe câteva sute de metri, au apărut şi denivelări. Sătui să aştepte după constructor să repare şoseua, şefii de la Drumuri au anunţat că vor face ei reparaţiile. La o zi după acest anunţ, pe 2 iulie, muncitorii companiei italiene au venit la muncă.
Constructorul a reparat deocamdată denivelările şi fisurile care au apărut aici. Este însă vorba doar despre o lucrare provizorie.
Impregilo cârpeşte în continuare cei 22 de kilometri de şosea şi la jumătatea lunii iulie. De fapt, autostrada nu este recepţionată de statul român nici acum, deşi se circulă pe ea. Mai grav este că viaductul de la Aciliu, mândria infrastructurii româneşti, este făcut defectuos. Informaţia apare chiar într-un raport intern al companiei Impregilo.
Viaductul are o lugime de un kilometru şi este înalt cât un bloc cu 20 de etaje. Construcţia a costat 44 de milioane de euro, dar pilonii construcţiei sunt fisuraţi, spune Impregilo în propriul raport. La începutul lunii iulie, şoferii au observat că în zonă au apărut alunecări de teren. Terasamentul dă semne că o ia la vale: un parapet e îndoit, o placă de beton e spartă, un semn rutier - strâmbat, țevile de scurgere sunt contorsionate.
Compania de Drumuri recunoaşte că în zonă au apărut alunecări de teren de suprafaţă. Potrivit şefilor de la Drumuri în proiect erau prevăzute în zonă consolidări cu coloane deep-mixing, care nu au fost încă realizate.
Părerea profesorului Nicolae Boţu de la Facultatea de Construcţii din Iaşi este că „dacă se produc tasări şi alunecări ale rampei sub viaduct, atunci este foarte grav. Înseamnă că execuţia, poate şi proiectarea, dar şi execuţia au fost prost realizate.”
„Toată lumea a greșit. Toată lumea, începând cu studiul de fezabilitate, care a fost foarte prost făcut, trecând pe la proiectare și terminând cu constructorul”, a mai adăugat Nicolae Boțu.
Lanţul erorilor de pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu ar putea duce la repetarea scenariului din Cehia din 2013. La Litochovice, într-un context asemănător celui de la Aciliu, un întreg versant împădurit s-a prăbușit peste șantierul autostrăzii care ar trebui să lege capitala Praga de Germania. Inaugurarea autostrăzii a fost amânată pe o perioadă nelimitată de timp.