Ședința CSAT s-a încheiat. Traian Băsescu face declarații la 17.30
Actualizare 17.30. Surse participante la ședință spun că nu a fost luată o decizie în ceea ce privește demiterea lui Marcel Opriș de la Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Actualizare 17.19. Ședința CSAT s-a încheiat. Președintele Traian Băsescu face declarații de presă la ora 17.30.
_________________
Actualizare 16.30. În ședința CSAT este citit raportul întocmit de ministrul interimar de Interne, Gabriel Oprea, cu privire la accidentul aviatic din 20 ianuarie.
_____________________
Actualizare 16.07. Ședința CSAT a început. În fața Palatului Cotroceni sunt adunați mai mulți oameni care protestează.
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
____________________
Motivul pentru care Ramona Mănescu a fost chemată la ședința CSAT este acela că ministerul pe care îl conduce a avut responsabilități în gestionarea accidentului aviatic din 20 ianuarie.
Toți ceilalți șefi ai instituțiilor implicate în operațiunile de salvare sunt membri ai CSAT.
Ramona Mănescu ar fi trebuit să coordoneze un centru operativ pentru localizarea avionului părbuşit acum două săptămâni în Munţii Apuseni. Dar Ramona Mănescu nu şi-a îndeplinit obligaţiile. Şeful ei din partid îi găseşte însă scuze.
„Mănescu este încă într-o perioadă de început. În fața acestei tragedii trebuie să facem niște distincții, să localizăm responsabilitatea în zona de vârf, în zona deciziei”, a spus Crin Antonescu, preşedinte PNL.
Surse din PNL spun că Ramona Mănescu ar putea fi înlocuită din funcție, alături de alți doi miniștri liberali.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării se reuneşte astăzi în şedinţă extraordinară pentru a discuta eventuala demitere din funcţie a şefului STS, Marcel Opriş. Întâlnirea a fost convocată de premierul Victor Ponta, care l-a pus pe Marcel Opriş pe lista celor responsabili de eşecul operaţiunilor de salvare după accidentul aviatic care a avut loc în Munţii Apuseni în 20 ianuarie.
În şedinţa CSAT se va discuta nu doar modul în care STS şi-a îndeplinit atribuţiile, ci şi felul în care Guvernul a gestionat situaţia. Marcel Opriş nu poate fi demis din funcţie decât dacă toţi membrii Consiliului Suprem de Apărare a Ţării sunt de acord cu acest lucru.
USL a mai încercat să-l demită pe Marcel Opriş în 2012, după suspendarea din funcţie a preşedintelui Traian Băsescu, dar consilierul pe probleme de apărare al şefului statului a votat împotrivă. CSAT are 12 membri, printre care preşedintele, prim-ministrul şi şefii serviciilor secrete.
Nici Marcel Opriș nu este membru CSAT. Legislația prevede însă că în situații speciale pot fi invitate persoane care au legătură cu tema care se discută în ședința consiliului.
Anchetă cu multe semne de întrebare
Avionul pilotat de Adrian Iovan, care s-a prăbuşit pe 20 ianuarie în Munţii Apuseni, plecase la Oradea într-o misiune umanitară. Multe semne de întrebare aşteaptă acum răspuns. A fost vina pilotului sau nu, dar mai ales, de ce a durat şase ore operaţiunea de localizare şi salvare a victimelor.
Avionul a decolat de pe aeroportul Băneasa din Bucureşti la ora 13:35, cu destinaţia Oradea. La bordul aeronavei se aflau şapte oameni - doi piloţi, o studentă la Medicină şi patru chirurgi. Urmau să ajungă la Spitalul Judeţean din Oradea pentru o prelevare de organe.
Cu puţin înainte de ora 16, pilotul Adrian Iovan a cerut permisiunea să coboare la o altitudine de 2.100 de metri din cauza ceţii. Aeronava trecuse deja de Sibiu.
Convorbire Adrian Iovan-turnul de control
Turnul de control: Tango 111, ultimul mesaj la Sibiu: vântul variabil două noduri, vizibilitate 1.0 kilometri sau mai mult, nori scattered, la 6.600 de picioare, temperatura 13 grade.
Turnul de control: Tango 111, puteţi urca la 9.0 ?
Adrian Iovan: Încercăm!
Turnul de control: Confirm. Să urcaţi, vă rog. Să mă anunţaţi când vă apropiaţi de 9.0. O să avem un Dash 8 în aproximativ 7 minute, maxim la urechi şi încercăm să-l coborâm sub dumneavoastră, să nu mai fie nicio problemă pentru aterizare.
Turnul de control: Să-mi spuneţi, vă rog, altitudinea dumneavoastră în momentul de faţă.
Adrian Iovan: 8.600
Turnul de control: Confirm. Mulţumesc. Să mă anunţaţi când atingeţi 9.0.
Adrian Iovan: Vă anunţăm.
Turnul de control: Coborâţi la 8.0 şi să mă anunţaţi când atingeţi, acum traficul IFR prin 5.000 de picioare.
Adrian Iovan: Ok!
Turnul de control: Tango 111, să mă anunţaţi la ieşirea din zonă!
A fost ultima convorbire pe care pilotul a purtat-o cu cei de la Administraţia de Trafic Aerian. La scurt timp, aeronava a dispărut de pe radar.
Ora 16 şi 16 minute. Unul dintre medicii din avion anunţă accidentul, la numărul unic de urgenţă 112.
După ce avionul a aterizat forţat, toţi pasagerii erau în viaţă. Imediat, 300 de localnici şi 100 de jandarmi au pornit în căutarea epavei.
Operaţiunile de căutare au înaintat greu, iar echipele de intervenţie au ţinut legătura cu răniţii cu ajutorul telefoanelor mobile. Victimele au dat cîteva detalii despre locul in care se aflau, însă, spun autorităţile, prea vagi pentru a fi localizaţi. Au spus că se află într-o pădure în apropierea unei pârtii.
Pentru a-i ajuta pe cei ce au plecat în căutarea lor, medicii răniţi au făcut focul, lângă epava aeronavei. La rândul lor, pădurarii care îi căutau au tras mai multe focuri de armă ca să fie auziți.
Până la sosirea salvatorilor, victimele accidentului aviatic au avut propria misiune de salvare. Studenta la Medicină care se afla la bord voluntar a intrat în stop cardio-respirator şi a fost resuscitată de colegii medici, răniţi şi ei.
După aproape şase ore de căutări, răniții au fost găsiţi de localnici, care alertat imediat salvamontiştii. Răniții au fost coborati cu tărgile până la echipele de intervenție.
Cu câteva minute înainte de ora 23, autoritățile au anunțat că pilotul a încetat din viaţă.
„Este distrusă toată partea din faţă, o aripă este ruptă, pilotul este mort, încarcerat. Pe drum ne-am întâlnit cu patru localnici care transportau o fată într-o pătură, era în stop cardio-respirator”, spunea Andrei Biriş, purtător de cuvânt al ISU Cluj.
În ciuda manevrelor de resuscitare, studenta nu a supravieţuit. Echipele ISU au coborât toate victimele până la locul în care îi aşteptau ambulanţele.
În jurul orei 2:40, primii răniţi au ajuns la Spitalul Judeţean din Cluj-Napoca.
- Etichete:
- csat
- sts
- ramona manescu
- sedinta csat
- accident avion apuseni
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News