Într-un raport din iunie, Autoritatea de Siguranţă Feroviară trăgea un semnal de alarmă asupra situaţiei de la CFR Marfă. În urma unui control, inspectorii au constatat că 648 de vehicule, adică 75% din totalul locomotivelor şi automotoarelor companiei, au termenul de reparaţii depăşit.
Mare parte din ele nu sunt folosite, spun şefii de la CFR Marfă. Din totalul de 907 locomotive, doar 414 sunt în circulaţie. Sindicatele recunosc însă că sunt probleme.
„Avem o problemă în zona mentenanţei, în zona reparaţiilor mari la locomotive. Ele se repară, însă, în număr foarte mic. Cele mai mari restanţe le avem la locomotivele diesel hidraulice. Conducerea CFR Marfă a făcut o strategie şi trebuie găsiţi banii ca în cinci ani de zile să intrăm în normalitate cu toate reviziile la locomotive”, a declarat Iulian Măntescu, lider de sindicat.
Trenurile companiei de stat acumulează întârzieri nu doar din cauza stării proaste a căii ferate, care permite o viteză de doar 20-25 de kilometri pe oră, ci şi din cauza deselor defecţiuni. În medie, se înregistrează 36 de probleme tehnice pe lună.
În urma verificărilor, inspectorii de la siguranţa feroviară au încadrat CFR Marfă la nivelul de risc 4, din 5 posibile. Conducerea companiei spune însă că în ultimele două luni a luat măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de siguranţă, iar Autoritatea de Siguranţă Feroviară a revenit asupra concluziilor raportului.
„După analizarea programului de măsuri transmis de către CFR Marfă, nivelul de siguranţă s-a îmbunătăţit de la 4 la 2”, se arată într-un răspuns către Digi24.
CFR Marfă are acum acelaşi nivel de risc ca şi cel mai mare operator privat, Grupul Feroviar Român.
Anul trecut, 36 de accidente în care au fost implicate trenurile CFR Marfă au fost cauzate de angajaţii companiei sau de starea proastă a vagoanelor şi locomotivelor.
CFR Marfă a încheiat 2014 cu o pierdere de șase milioane de euro. Statul vrea ca anul viitor să vândă 51% din acţiunile companiei care are o cotă de aproape 55% din piaţa transportului de marfă pe calea ferată.