Dacă îşi doresc să predea în continuare, instructorii auto independenţi vor fi nevoiţi să îşi angajaze personal şi să închirieze un spaţiu de studiu.
Noile reguli le mai interzic instructorilor independenţi să depăşească 210 ore de curs pe lună - adică 10 ore de condus în fiecare zi lucrătoare.
Un instructor auto independent, care a intrat în direct la emisiunea „Săptămâna sub lupă” de la Digi24, spune că decizia îi ia „dreptul de a munci” și că „școlilor auto le e frică de instructorii autorizați”, care sunt mai bine pregătiți.
Instructorul, care nu a dorit să-i fie publicat numele, a explicat că școlile de șoferi formează instructori auto care trebuie să îndeplinească doar două condiții – să aibă 25 de ani și permis de conducere categoria B.
În schimb, cei care sunt acum instructori autorizați au avut mai multe condiții de îndeplinit: pregătire profesională, să fi lucrat cel puțin 10 ani, să aibă permis de conducere B și C, a spus instructorul, care a adăugat lucrează în domeniu de 20 de ani.
„Există notari privați, sunt avocați privați, de ce să nu fie și instructori privați?”, întreabă el.
Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport, a declarat la „Săptămâna sub lupă” că această lege va duce la „multiplicarea haosului” și că miza ei este „strict financiară”, fără legătură cu siguranța rutieră.
„Cred că trebuie să ne gândim foarte serios că obținerea carnetului de conducere costă în România de 10 ori mai puțin decât în UE. Cu acești bani puțini nu se poate face pregătire multă, sunt sume care acoperă birocrația și rotunjesc veniturile unora din minister”, spune Augustin Hagiu.
„Nu înțeleg cum poate ARR (Autoritatea Rutieră Română, n.r.) să interzică activitatea instructorilor, din moment ce ARR i-a creat”, a adăugat el.
Augustin Hagiu crede că evaziunea fiscală se regăsește și la școlile de șoferi, nu doar la instructorii independenți.
El a adăugat că instructorii nu au fost reprezentați la dialogul social și că „patronatele au știut să se miște pentu a-și apăra interesele, dar e vorba de interese de grup, nu de siguranța rutieră”.
Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat la Digi24 că ministerul a încercat să găsească „cele mai bune soluții pentru clienți, cei care absolvă școala de șoferi”.
Scopul legii a fost să-i responsabilizeze pe cei care fac cursuri auto, a spus fostul ministru.
Dacă după absolvirea școlilor de șoferi, mai puțin de 50% dintre candidați trec examenul pentru permisul de conducere, școlile nu vor mai primi autorizație de funcționare, a precizat Relu Fenechiu.
Acesta a refuzat să asculte propunerile instructorului auto. „Nu cred ca trebuie sa facem legi într-o emisiune tv, prin telefon”, a spus el.
Începând din 8 august, instructorii independenţi trebuie să-şi caute cel puţin trei salariaţi: profesor de legislaţie, medic şi secretară. Independenţii care nu-şi permit acest lucru mai au o singură variantă: să devină ei înşişi salariaţii unei şcoli de şoferi.