Protestul spontan de la CFR s-a încheiat. Relu Fenechiu: „Banii pentru salarii au intrat în conturile CFR Călători”
Actualizare 10.30. Banii au intrat în conturile CFR Călători, urmând să fie făcute plățile către regionalele din țară astăzi, sau cel târziu mâine dimineață, a declarat ministrul Transporturilor Relu Fenechiu.
Actualizare 10.12. „Cei din Brașov au spus că așteaptă până la ora 15.00 să intre banii la Infrastructură în totalitate”, a declaratAlexandru Lorintz, lider de sindicat CFR Infrastructură Brașov.„Din discuțiile cu conducerea centrală nu ni s-a dat niciun reper, când ar putea fi dați banii”, a adăugat el.
„Conducerea ministerului și a guvernului trebuie să înțeleagă faptul că unde nu există dialog, există război”, a subliniat Lorintz.
Cu privire la un protest care are acum loc în depouri, el a spus că nu protestează mecanici de locomotivă, ci mecanici reparatori. Circa 200 de angajați ai Depoului Brașov protestează și refuză să intre la lucru.
Totul depinde de discuțiile de acum de la Ministerul Transporturilor, a subliniat Lorintz.
Actualizare 9.52. În Gara de Nord sunt sute de persoane care așteaptă să plece. Unii sunt nemulțumiți că sunt nevoiți să aștepte, dar alții înțeleg situația.
Sunt întârzieri de cel puțin două ore. Cea mai mare întârziere o are un tren care trebuie să vină din Constanța, este vorba despre 185 de minute.
Actualizare 9.44. Ion Popescu, președinte Meridian, a declarat că l-a atenționat pe ministrul Fenechiuieri, însă astăzi a intrat în posesia scrisorii. Pe lângă salarii, trebuie rezolvate problemele din transportul feroviar, a subliniat el.
Circa 10.000 de persoane au avut de suferit din cauza acestei greve.
Citește și Ludovic Orban: „În ultimii ani, angajații CFR au fost supuși bătăii de joc”
Actualizare 9.30. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a susținut o conferință de presă în care a spus că va depune eforturi ca angajații CFR să își primească banii cel târziu mâine, menționând că îi va concedia pe cei care sunt vinovați de această situație.
„Există o întârziere de o zi cu plata salariilor. Preocuparea mea principală este rezolvarea situației. Vreau să mă conving că astăzi, sau cel târziu mâine, toți oameniivor primi banii. Apoi, voi face o analiză a ce s-a întâmplat și cine a greșit va plăti. Voi avea de purtat un dialog complex și complicat cu organizațiile sindicale. Avemobligația ca toți oamenii să-și ia salariile la timp și pe urmă putem discuta orice altceva. Nu pot spune acum cine va pleca acasă, dar există oameni care vor pleca, vorbim de cei vinovați pentru această situație”, a spus ministrul Relu Fenechiu.
Actualizare 9.17. Trenurile s-au pus în mișcare începând cu ora 9.00. Sindicaliștii au sugerat că există informații potrivit cărora astfel de proteste ar putea fi reluate astăzi sau zilele următoare. 89 de trenuri au fost oprite în cursul protestului spontan.
Actualizare 9.10. „Problema salariilor a dus la această nemulțumire masivă. Există de 10 ani nemulțumiri, le-am prezentat oficialilor, începând de la subfinanțare, furt, faptul că achiziționăm energie la suprapreț, sunt multe elemente”, a declaratIulianMăntescu, președinte Federația Mecanicilor de Locomotivă.
„Trebuie întrebați salariații care au recurs la acest tip de protest, ei au venit cătresindicate, am avertizat că nemulțumirea e foarte mare, dar nimeni nu ne ascultă”, a subliniat el.
„Recomandarea noastră a fost să așteptăm să vedem ce se întâmplă. Decizia nu a venit de la nivel centralizat. Specificul meseriei feroviarilor e să comunice între ei, e foarte ușor să ia legătura unul cu altul, problema e să vedem care sunt cauzele”, a declarat Măntescu.
„Guvernul trebuie să înțeleagă faptul că are o cale ferată, avem niște directive europene. Noi nu facem altceva decât să distrugem această cale de transport”, asubliniat el.„Promisiuni s-au făcut mereu, dar nu s-au respectat”, a mai spus Măntescu.
Actualizare 8.50. De la ora 7.00 s-a suplimentat numărul de polițiști în zona gărilor.Actualizare 08.30.„Plata lichidării pentru luna decembrie trebuia făcută ieri, pe 15 ianuarie, nu pe 14. Practic, s-a întârziat cu o zi. Problemele au pornit de aici. Nu ne-am mai confruntat cu această situație în ultimul an. Doar 89 de trenuri nu au plecat din gările celor șase regionale în care angajații au încetat lucrul. Aceste trenuri nu sunt oprite brusc, în câmp. Cele care erau pe traseu când a fost declanșată greva au fost oprite în stațiile intermediare”, a declarat la Digi24 purtătorul de cuvânt al CFR Infrastuctură Oana Brânzan.
Augustin Hagiu, consultant în transporturi: „CFR Călători nu mai poate fi salvat”
Actualizare 8.22. „Problemele au apărut acum mulți ani și nu mai pot fi corectate, indiferent de contextul politic. Sunt probleme operaționale, care au pus în dezavantaj CFR Călători față de alți operatori privați”, a declaratAugustin Hagiu, consultant în transporturi.
„Problemele de azi sunt menite să atragă atenția asupra chestiunii salariale și cred că, de fapt, conducerea CFR era la curent cu ce urma să se întâmple. Este, de fapt, un semnal de alarmă la nivelul guvernului. Nu văd nicio gândire unitară în România în privința sistemelor de transport, pe termen lung. CFR Călători nu mai poate fi salvat”, a subliniat el.
Actualizare 08.15. Trei trenuri de la CFR Oltenia au fost oprite şi staționează de la 7.10. Pasageriisunt nemulțumiți, dar sunt și de partea CFR-iștilor, a declarat Popa Ingineru, directorul Regionalei CFR Craiova.
CFR-iștii ar fi trebuit totuși să anunțe greva, pentru a se lua măsurile necesare. În trenuri sunt condiții, este cald, călătorii au putut coborî în stații, a spus Popa Ingineru. „Astăzi avem o reuniune cu managerul companiei, pentru ca astfel de situații să se evite. Întâlnirea era programată de o săptămână”, a adăugat el.
"Nu ne temem de o sancțiune, dar pagubele le vor suporta tot salariații, a mai spus el.Nu e vorba de mărirea salariilor, ci de recuperarea drepturilor pierdute în ultimii ani, a subliniat Popa Ingineru.
Actualizare 08.00.„La ora 09.00, reprezentanții celor care au întrerupt spontan lucrul sunt chemați de ministrul Transporturilor. Din acest motiv, greva se va opri la ora aceea. Încercăm să îi aducem la cunoștință domnului ministru Relu Fenechiu care sunt problemele CFR”, a declarat Gheorghe Frățică, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial.
Sindicaliștii sunt nemulțumiți de subvențiile primite de operatorii feroviari privați
Aceste întârzieri ale salariiilor nu sunt singurul motiv care a dus la declanșarea acestui protest. Sindicaliștii menționează și faptul că CFR Călători este privat de subvenții pentru călătoriile cu trenul, în favoarea operatorilor de transport feroviar privat. CFR Călători ar fi trebuit să primească în 2012 circa 50 de milioane de euro compensații pentru transportul feroviar, însă nu s-au găsit acești bani.
În schimb, pentru companiile feroviare private s-au găsit circa opt milioane de euro. Sindicaliștii sunt nemulțumiți nu doar că această compensare nu a fost plătită către CFR Călători, ci că privații trăiesc de pe urma acestei subvenții, care este mai mare decât veniturile pe care le realizează ei.
Pentru fiecare tren care circulă pe căile ferate, statul acordă o compensație de circa 1.75 de euro pe kilometru, de aproape trei ori mai mare decât venitul obținut de operatorii feroviari privați. La un prim calcul, fără subvenția venită de la stat, aceștia nu ar mai putea să își desfășoare activitatea.
________________________________
Salariile ar fi trebuit primite ieri. Și luna trecută au fost sincope, oamenii nu vor să se ajungă la un obicei, a spusGheorghe Victoraș, vicepreședinte Federația Mișcare CFR.
„De multă vreme, la nivelul oamenilor sunt nemulțumiri legate de cum se desfășoară activitatea. Din cauza furtului de componente sunt întârzieri, iar nemulțumirea călătorilor se răsfrânge asupra angajaților CFR”, a subliniat el.
„Este vorba și despre lipsa investițiilor. Am cerut să se prevadă în buget, nu s-a întâmplat.Este necesară o discuție, o negociere cu Ministerul, cu factorii de decizie. De 7-8 luni facem hârtii la nivel de federație și nu există niciun dialog. Sperăm să fim primiți la negocieri”, a adăugat el.
„Mai multe trenuri sunt oprite. Lumea a intrat spontan în grevă, e vorba despre rute populate, trenuri de navetă”, a subliniat Victoraș.
„Au plecat 17.000 de oameni în ultimii trei ani de la CFR, dar nimic nu se simte. Acest management nu mai poate continua. Am atras atenția că o continuare a disponibilizărilor e de neacceptat”, a declarat el.
În acest moment, în uneleze zone din țară se înregistrează încetarea spontană a lucrului din partea unor angajați ai companiilor de cale ferată. Încercăm să aflăm care sunt motivele care i-au determinat să întreprindă această acțiune, nefiind o grevă anunțată. Să sperăm ca în cursul zilei de astăzi, cel târziu mâine să li se plătească salariile angajaților”, a declarat la Digi24 directorul general al CFR Călători Ștefan Roșeanu.
Angajații sunt nemulțumiți și că dreptul lor de a călători gratuit cu trenul de la domiciliu la muncă nu mai este grantat. În plus, din 2008 salariile au scăzut cu până la 30%.
Oamenii protestează pașnic, este vorba de o încetare spontană a lucrului, pentru două ore. La 9.00 ar urma să se reia activitatea.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News