„Nu avem loc două persoane pe trotuar, din cauza maşinilor parcate foarte mult. Aici? Aici aş vrea să îmi continui traseul pe trotuar, însă va trebui să mergem pe carosabil. Pe carosabil e foarte riscant, pentru că trebuie să fiu atent la toate maşinile, la toţi şoferii, spune Marius Stratulat, preşedintele Asociaţiei "Help to heart".
Să mergi pe trotuar, în centrul Capitalei, e şi acum misiune imposibilă, mai ales pentru cei nevoiţi să se deplaseze într-un scaun cu rotile. Asta în condiţiile în care Codul Rutier permite parcarea pe trotuar, dar numai dacă spaţiul lăsat pietonilor e de cel puţin un metru. Ministerul de Interne vrea abrogarea respectivului articol, dar asta nu rezolvă problema, ba din contră, spun activiştii.
„Au inclus o nouă prevedere care spune că parcarea pe trotuar este permisă în cazul în care administratorul public decide asta şi Poliţia Rutieră este de acord. Este perfect valabil, fără a acorda măcar acel un metru pentru pietoni”, spune Irina Zamfirescu, reprezentant ActiveWatch.
„În acest proiect, nu se consideră caz de ridicare a maşinii nici dacă şoferul blochează un loc special amenajat pentru persoanele cu dizabilităţi”, spune Marius Stratulat, preşedintele Asociaţiei "Help to heart".
Într-un răspuns pentru Digi24, Ministerul de Interne arată că „prin inițiativa propusă de MAI, (...) se intenționează instituirea regulii interzicerii parcării pe trotuar.”
Doar că proiectul de lege nu specifică acest lucru. Singura referire la acest subiect e că ridicarea maşinilor parcate pe trotuar se poate dispune de către poliţistul rutier.
Șoferii spun însă că nu au locuri de parcare: „Unde să parcăm? Chiar e o mare problemă cu parcarea, în oraș.”
„Este nevoie și de parcări... așa, pe cât posibil, dar și de parcări suplimentare. Bineînțeles, și o educație civică,” spune alt șofer.
O altă prevedere controversată a proiectului - circulaţia pe drumurile publice a bicicliştilor care nu au împlinit 14 ani va fi interzisă.
„După ce această lege va trece, orice copil sub 14 ani cu bicicleta pe trotuar va deveni un mic infractor. Suntem singurul stat din Europa care are această interdicţie”, spune Irina Zamfirescu, reprezentant ActiveWatch.
Documentul e în dezbatere publică până la sfârşitul acestei luni.