Salvatorii spun că o operaţiune în larg este destul de dificilă pentru că vremea este mereu schimbătoare. Vântul poate destabiliza oricând aparatul de zbor, iar ceea ce era o simplă misiune de salvarea se poate transforma într-un coşmar pentru echipa de intervenţie.
„Încercăm să ne apropiem de navă, să vedem care e comportamentul navei, al elicopterului, notăm nişte parametri ca să ştim cu ce ne vom confrunta la o situaţie reală şi atunci începem acţiunea propriu-zisă”, explică Ginel Nedelcu, operator de troliu.
În jur de 15 minute durează toată operaţiunea, cu tot cu recuperarea unei victime. Manevrele trebuie făcute cu atenţie, iar pentru asta este nevoie de sute de ore de antrenament.
„În funcţie de situaţie, ori putem sări din elicopter, la o distanţă mai mică de apă, ori, dacă nu, suntem coborâţi cu troliul împreună cu echipamentele de salvare”, spune Iulian Crețu, salvator și director ARSVOM.
„Avem un program cu care zburăm lunar. Avem un anumit număr de ore şi ciclii de trolieri pentru fiecare din membrii echipajului”, arată Adrian Vasilache, directorul Aerodromului Tuzla.
„Rolul meu e să coordonez şi din cabină şi, în special, în partea de apropiere către ţintă, când pilotul nu are referinţe vizuale directe”, explică Ginel Nedelcu, operator de troliu.
Antrenamentele sunt supervizate de doi specialişti din Germania care au la activ peste 5.000 de astfel de misiuni.
„În cazul unui exerciţiu real, nu ştii niciodată la ce să te aştepţi. Presiunea psihică, în timpul unui exerciţiu real este uriaşă, mult mai mare decât într-o misiune de antrenament”, spune Werner Greipll, coodonatorul german al antrenamentelor.
Acum antrenamentele se fac cu un singur elicopter, dar în curând salvatorii vor primi alte două aparate de zbor.