Prefectul judeţului Vrancea, Nicuşor Halici, a declarat joi, la locul exploziei de pe şantierul Autostrăzii Moldova, că, din primele concluzii, este vorba de o eroare umană, dar că nu a fost stabilit cine este vinovat. El spune că firma de construcții știa de prezența conductei de gaze dar că „nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală (de gaz - n.red)”, standardul fiind de cel puțin 1,8 metri de la primul strat al autostrăzii. Oficialul guvernului mai afirmă că lucrările la cele 14 zone unde autostrada traversează peste gazoduct vor fi oprite până la lămurirea situației.
„Clar este, din primele concluzii, o eroare umană. Vedem de unde vine. Din cea constructivă a acestei magistrale, că n-ar fi la adâncimea corectă. Înțeleg că s-a intervenit în 2017 ultima oară pe acest tronson și ar fi fost remediate zonele cu degradare mai mare de 40%. El a fost verificat în 2016 acest gazoduct și rezista, conform verificărilor, la o presiune de 45 de bari. Pe ea avea în timpul exploziei 35 de bari, de atmosfere, așa o țineau, deci sub 10 atmosfere decât cea dată din verificări.
E posibil ca și factorul noapte să fi contribuit. Ancheta este una în desfășurare. Organele de cercetare penală, cu procurorii care vor trebui să identifice toate aspectele și după aceea să le aducă la cunoștință publică.
Grav este, în primul rând, că au murit 4 oameni. Doi dintre ei este foarte greu să fie identificați, sunt dintre cei 5 răniți mai grav. Înțeleg că șansele sunt destul de mari să nu se întâmple mai rău. Asta este cel mai grav.
În momentul exploziei ei spun că erau 10 muncitori și 9 ar fi fost afectați dar și astea sunt date culese în aceste momente de la constructor de către echipele de investigații și vor fi comunicate toate. Doar în punctul ăsta 10, pentru că se lucrează pe tot tronsonul dispersat.
Compania știa că există conducta și aici va trebui să fie clarificat faptul că nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală. Din punctul meu de vedere, ar trebui să fie la o adâncime mult mai mare, cel puțin din ce văd și dintr-o estimare până într-un metru are adâncimea. Ceea ce în mod normal STAS-urile spun că, tot de la specialiști luate datele, trebuia să fie la 1,8 metri. De unde pornește primul strat al autostrăzii conducta trebuie să fie de la 1,8 metri în jos”, a spus joi dimineață, Nicușor Halici.
Prefectul judeţului Vrancea a mai arătat că au fost discuţii şi săptămâna trecută iar compania a avut proiectările făcute pentru devieri, în zonă fiind 14 devieri care trebuie făcute.
„Era cunoscut, investigaţia va stabili pentru că nu e singura zonă, mai sunt 14 zone. Până când nu se va identifica exact, nu va mai fi efectuată nicio lucrare pe coridorul care se suprapune cu cele 14 zone de traversare a magistralei”, a spus Nicuşor Halici, el arătând că nu vrea să să se antepronunţe dacă magistrala era la adâncime sau care era adâncimea.
„Trebuia în primul şi în primul rând să nu se întâmple şi trebuiau luate toate măsurile. Vom vedea cine este vinovat şi acela va trebui să răspundă. La fel de important este că astfel de lucruri trebuie avute în vedere şi o să facem o analiză în cursul acestei zile şi în Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, să ne spună. Eu am mai făcut acum două luni o solicitare către toate instituţiile publice, autorităţile publice, să facă o hartă a riscurilor, cu tot ce există la nivelul judeţului Vrancea.
Până la urmă, și dezvoltarea asta pe care ne-o dorim cu toții vine cu riscuri la pachet”, a mai afirmat Halici.
Editor : Alexandru Costea