Pompierii spun că degeaba există maşini de intervenţie private, dacă sunt vechi şi cu greu pot fi folosite să lichideze un incendiu. Ei au descoperit că din cele 850 de autospeciale private din România, 92 la sută au o vechime mai mare de 15 ani, iar jumătate nici măcar nu mai sunt înmatriculate. În Bucureşti sunt 88 de firme specializate, iar jumătate prestează şi servicii de intervenţie în caz de incendiu.
Pompierii spun că legea ar trebui să-i oblige pe privaţi să crească standardele, să-şi perfecţioneze angajaţii şi să înnoiască flota de autospeciale. Mulţi dintre cei care au afaceri în domeniu spun că propunerile nu pot fi realizate.
„Ca să achiziţionez o maşină nouă de pompieri, o autospecială, costă, vorbim de lucruri noi, costă de la 200 de mii de euro în sus. În momentul când achiziţionez o astfel de maşină, eu trebuie în câţiva ani să amortizez. Credeţi-mă că pot trece şi 50 de ani şi banii nu îi amortizez” , declară un director in firma specializata in stingerea incendiilor.
Explicaţia nu ţine loc de scuză, spun pompierii, care au descoperit abateri grave în urma controalele făcute.
„Personalul nu este pregătit, nu este instruit pentru a acționa în situații de urgență, personalul firmelor nu beneficiază de echipament corespunzător”, spune Daniel Vasile, purtător de cuvânt ISUMB.
Unii pompierii privaţi cred însă că angajaţii de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ar trebui să fie mai exigenţi în controalele pe care le fac anual.
„Firmele care au şi pază în activitate lucrează la gri, să zic aşa, cu pompierii sau cu agenţii de pază. Îi fac repede, peste noapte, pompieri sau agenţi, depinde după caz”, adaugă directorul în firma specializată în stingerea incendiilor.
Anul trecut, pompierii i-au amendat pe colegii lor din sistemul privat de 55 de ori în cele peste o sută de controale şi au dat amenzi de peste 160 de mii de lei.