Cel mai mai pericol care îi pândeşte pe şoferi în această perioadă, este „poleiul negru”. Deşi la prima vedere, pare că asfaltul este curat, în realitate, pelicula de gheaţă aproape invizibilă, poate face orice maşină greu de controlat. Şoferii cu experienţă spun că nu e de glumă, iar imaginile surprinse de o cameră pe bord, în Braşov, arată cât de mică este distanţa până la o tragedie pe un drum alunecos.
Un accident teribil produs în Braşov e cel mai bun exemplu că toate calculele făcute la volan se anulează atunci când asflatul ascunde capcane mortale. Şoferul autoturismului din imagini încearcă să depăşească un TIR, dar prinde o peliculă de gheaţă de pe partea stângă a drumului şi intră în TIR. Cele două maşini aflate în viteză ajung în câteva secunde în şanţ.
Sorin Ene, fostul campion naţional la drift, spune că atunci când viteza este prea mare, orice palmă de gheaţă sub roţi e teribilă.
Sorin Ene, pilot, fost campion național: În momentul în care o maşină este scăpată de sub control, partea în care mi-a plecat spatele iar noi trebuie să virăm în aceeaşi parte să contrabracăm sensul în care pleacă spatele pentru a repune maşina. manevrele trebuie făcute cu o fineţe maximă, maşina să nu fie bruscată.
Unii nu ştiau asta şi au avut de suferit.
Oricine poate deveni victimă din cauza poleiului
Specialiştii recomandă însă ca pe un drum acoperit cu polei, viteza să fie mică, pentru că astfel de manevre nu sunt la îndemâna oricui. Frâna de motor ar trebui să fie cea mai folosită pentru a putea controla mai bine maşina pe un drum alunecos. Într-o situaţie de pericol însă, şi frâna clasică poate fi folosită, cu foarte mare atenţie, totuşi.
Sorin Ene, pilot, fost campion național: Tare în frână! Tare în frână! Ăla eşti! Tare, cu toată forţa. Aia e! Prefer să se oprească motorul. Asta este ideea să se oprească torpila! Să oprim mașina care la 100 la oră este torpilă.
Mâinile trebuie ţinute puternic pe volan şi trebuie eliminat orice factor care ne-ar putea distrage atenţia.
Sorin Ene, pilot, fost campion național: Distanţa de frânare se măreşte extraordinar de mult. Avem mai mult de 10 metri parcurşi pe frână în condiţiile în care pe astfalt uscat distanţa necesară este de doi sau trei metri. Te duci sanie!
Şoferii cu experință spun însă că în condiţii de pericol în trafic, începătorii sau cei care nu sunt siguri pe ceea ce ştiu şi pot la volan, ar trebui să cedeze locul din stânga cuiva pe care se pot baza.
Profesioniştii spun că nu este loc de joacă pe un drum alunecos. Nu doar şoferul nepriceput, panicat sau inconştient ar putea avea de suferit. Orice alt ghinionist care s-ar putea nimeri în calea maşinii scăpate de sub control ar putea deveni victimă.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea