ACTUALIZARE 12.30 Ministerul Afacerilor Externe face următoarele precizări:
„Până în prezent, în urma contactării agenţiilor de crewing, s-a stabilit că la bordul navei se află 4 marinari români. Armatorul navei a confirmat faptul că întreg echipajul, inclusiv cetăţenii români, sunt în siguranţă şi urmează să continue cursa, cel mai probabil, cu aceeaşi navă, după soluţionarea situaţiei.
Familiile marinarilor români au fost contactate şi sunt ţinute la curent cu evoluţia cazului. De asemenea, s-a organizat un comitet din partea armatorului care funcţionează 24h/24h şi care ţine în permanenţă legătura cu echipajul.
Ministerul Afacerilor Externe menţine legătura permanent cu agenţiile de crewing şi continuă monitorizarea cu prioritate a evoluţiei cazului, atât în mod direct, cât şi prin intermediul misiunilor diplomatice implicate, care se află în legătură cu autorităţile locale”.
ACTUALIZARE 8:46 Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat pentru Digi24 că șase marinari români se află la bordul navei interceptate de autoritățile iraniene. Aceștia se află în afara oricărui pericol. Adrian Mihălcioiu spune că nu a putut lua legătura cu aceștia, dar are informația de la consulul României la Teheran. Marinarii nu au nicio legătură cu litigiul comercial care stă în centrul acestui incident, a spus Mihălcioiu.
„Sper ca azi sau mâine se vor clarifica lucrurile și își vor continua drumul către Emiratele Arabe Unite”, a spus Mihălcioiu.
În total, pe navă sunt 21 de marinari.
„Ordinul de confiscare a navei a fost emis de un tribunal și este legat de compania Maersk", a declarat agenției de presă iraniene Tasnim un responsabil pentru afaceri maritime din cadrul Organizației porturilor iraniene, scrie AFP.
„În general, dacă o companie de transport maritim are datorii și nu le plătește, proprietarii mărfurilor transportate se adresează autorităților competente”, a adăugat responsabilul iranian, fără a face alte precizări.
Navigând sub pavilionul Insulelor Marshall, nava Maersk Tigris este exploatată de compania Rickmers Management din Singapore, sub culorile gigantului de transport maritim Maersk. Nava „nu aparține lui Maersk și echipajul ei nu este angajat de Maersk”, a declarat, însă, un purtător de cuvânt al grupului danez.
Inițial, s-a vorbit despre capturarea unei nave-cargo americane în Golful Persic, cu un echipaj de 34 de membri. La scurt timp, surse de la Pentagon, citate de Reuters, au anunţat că Statele Unite trimit avioane şi nave militare în Golful Persic, răspunzând semnalelor de alertă emise de nava cargo americană, a relatat Mediafax.
Nava a fost interceptată în strâmtoarea Ormuz la ora 9.00 GMT și niciun american nu se află la bordul navei, a anunțat ulterior Pentagonul, potrivit Agerpres.
Agenția iraniană Fars, citând o „sursă informată”, a afirmat că nava a avut o dispută cu administrația porturilor iraniene care a obținut de la un tribunal decizia de confiscare a navei.
Nava a fost direcționată spre portul Shahid-Bahonar, care face parte din principalul complex portuar iranian de la Bandar Abbas, a precizat agenția Tasnim.
Potrivit televiziunii de stat iraniene, marinari originari din Bulgaria, Myanmar, România și Marea Britanie compun echipajul de 24 de persoane al navei, sub comanda unui căpitan bulgar.
Cel puțin cinci nave iraniene au cerut vasului Maersk Tigris să se îndrepte spre Larak, după ce au tras focuri de avertizare, potrivit Pentagonului.
Iranul arestează regulat vase de pescuit acuzate că îi încalcă apele teritoriale. În 2013, marina iraniană a confiscat timp de o lună un petrolier indian care, potrivit Teheranului, polua apele Golfului. Dar presa indiană a evocat un posibil act de represalii după decizia Indiei de a se adresa Irakului pentru a-i furniza petrol.