Instalaţia, unică în Europa, a fost construită în 1890 şi era folosită pentru transportul lemnului, din zonele cu exploatări forestire până în gara din Covasna. Trenurile erau puse în mişcare doar datorită gravitaţiei, prin urmare, costurile erau minime. În 1999 s-a oprit întreprinderea.
„Planul a avut o lungime de 1.268 metri. Diferența de nivel dintre capete fiind 327,27, cu un grad de înclinare 28,24 de grade”, explică Maria Szabo, muzeograf.
În anii '70, aici lucrau aproape 7.000 de oameni.
„Erau toţi muncitorii aici. Fără locuri de muncă nu a fost nimeni, dar acum a terminat de tot”, spune Szabo Schuller Dionisie, fost muncitor.
Pe 17 mai 1997, un puternic incendiu a mistuit cabina de comandă a staţiei din vârf, care ulterior a fost reconstruită iar planul înclinat a fost repus în funţiune. Însă nu pentru mult timp.
Doi ani mai târziu, întreaga reţea a fost trecută în conservare. În prezent, Planul înclinat de la Comandău este administrat de o societate, intrată în insolvenţă în 1999.
„E greu de reînviat. Starea tehnică este foarte slabă. Rămane partea istorică şi asta înseamnă că eventual ar trebui renovată, refăcută într-un fel, dar nu repusă în funcţiune”, afirmă Şipos Marton, fost director al societăţii administrative.
„Autorităţile au solicitat de nenumărate ori să îl preia în proprietatea lor, din păcate legile nu prea au permis acest lucru”, spune Andras Papucs, consilier judeţean.
Încrezători că vor câştiga, şefii de judeţ au cumpărat deja trei mocăniţe cu aburi, care ar urma să circule pe planul înclinat.