Video Noi scenarii în cazul exploziei de pe șantierul A7. Purtătorul de cuvânt al Transgaz: Conductele nu sunt zombi să se ridice din pământ

Data publicării:
locul exploziei vazut din drona
Anchetatorii fac măsurători pentru a stabili cauza exploziei de pe șantierul autostrăzii A7. Foto: Digi24

Apar noi informații despre explozia devastatoare de la șantierul autostrăzii A7, din județul Vrancea. Transportatorul de gaze și constructorii își pasează vina, iar informații din anchetă conturează mai multe scenarii în acest moment. Primul, bazat pe un raport preliminar al Transgaz, susține că firma constructorului s-a grăbit și a săpat la șantier, drept urmare magistrala era la jumătate din adâncime în zona exploziei. A doua varianta e că magistrala era fisurată și a cedat sub greutatea utilajelor. Purtătorul de cuvânt al Tranzgaz a explicat, în direct la Digi24, că constructorul autostrăzii, UMB Spedition, ar fi trebuit să aștepte să fie mutată conducta, înainte de a începe lucrările în acea zonă.

Dezvăluiri acum în cazul exploziei uriașe de pe șantierul autostrăzii A7, din județul Vrancea, în care au murit patru oameni. În urma măsurătorilor făcute după deflagrație de angajații Transgaz, s-a constatat că magistrala de gaz era în zona exploziei, unde muncitorii lucrau la autostradă, la o adâncime de 0,6-1 metru, o adâncime mai mică decât cea înregistrată pe restul lungimii conductei. Tranzgaz spune că, de fapt, în zona respectivă constructorul ar fi făcut deja decopertări, acesta fiind motivul pentru care conducta se afla la o adâncime mai mică.

Valentin Stan, jurnalist Digi24: „Apar noi scenarii, foarte multe informații oferite pe surse, anchetatorii vor să stabiliească exact care a fost cauza tragediei. Se strâng probe de mai bine de 24 de ore. Anchetatorii vor să afle care era adâncimea la care se afla conducta. Se pare că în locul exploziei adâncimea era de 0,6 metri, una foarte mică dacă ne uităm și la alte zone prin care trecea conducta. În ultimele ore, CNAIR a promovat o nouă ipoteză. Șefii de la CNAIR vorbesc despre faptul că magistrala de gaz ar fi avut fisuri, însă, această ipoteză este respinsă de compania Transgaz care spun că informația era falsă.”

Alexandru Macoveiciuc, purtător de cuvânt Transgaz: „Măsurătorile în amonte și în aval au arătat că valorile de îngropare, adâncimea la care era conducta, respectau prevederile legale. Potrivit avizului pe care Transgaz l-a trimis CNAIR în anul 2021 era prevăzut clar că pe o distanță de 20 de metri în stânga și în dreapta conductei nu se pot face lucrări de construcții de niciun fel până când proiectul tehnic de relocare a conductei nu va fi aprobat de Transgaz iar lucrările efectiv de construcție a drumului nu se pot face decât după ce se mută conducta. Nu a fost eliberat acel aviz de care facem vorbire, ceea ce înseamnă că pe o distanța de 20 de metri stânga-dreapta nu aveau ce să fie executate lucrări. 

Toate conductele sunt înregistrate într-un sistem informatic de evidență cu coordonate. Acestea sunt transmise Consiliilor Județene care le transmit autorităților locale. (...) Nu există o ipoteză logică în care cineva să zică nu știam unde era conducta sau la ce adâncime. Conductele nu sunt zombi să se ridice singure din pământ și să bântuie pe teren. 

Se vede din imagini că e o diferență de înălțime între locul unde s-a întâmplat deflagrația și terenul puțin mai din stânga sau dreapta. Se vede cu locul liber că terenul acela a fost decopertat.

Dacă încercăm acum să alimentăm ideea că sunt vechi conductele astea, a fost reabilitată în 2018. Ce căuta utilajul acolo dacă nu trebuia să fie acolo? Se face proiectul de relocare, se relocă efectiv conducta, apoi se construiește autostrada. Până când nu se mută conducta, nu se poate construi autostrada. Conducta nu era mutată, ce să caute utilajul? Nu dau vina pe nimeni, vă explic ce este prevăzut în avizul de amplasament pe care Transgaz la emis în 2021.”

Citește și Unul dintre bărbații morți în explozia de la Călimănești se căsătorise de câteva zile și aștepta un copil

Editor : R.K.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri