În cazul accidentului aviatic de la Nehoiu, în care doi oameni de afaceri au murit, anchetatorii iau în calcul trei ipoteze: o eroare de pilotaj, condiţiile meteo nefavorabile sau probleme tehnice. Sau toate la un loc. Specialiştii spun că aeronava nu avea voie să zboare pe furtună. Numărul tragediilor de acest gen este în creştere, arată datele oficiale. 11 oameni au murit în ultimii cinci ani în accidente aviatice cu avioane de mici dimensiuni.
Anul trecut s-au produs 11 accidente în care au fost implicate avioane de mici dimensiuni. De cel puţin două ori mai multe ca în anul 2017, arată datele inginerilor care ajung primii la faţa locului de fiecare dată când are loc o tragedie aeriană.
„În general, evenimentele care se produc sunt zboruri private, de plăcere nu neapărat zboruri de acrobaţie. Începând de la obstacole întâlnite în zbor la joasă înălţime, defecţiuni tehnice, factor uman, zboruri în condiţii meteorologice nefavorabile. Putem avea un eveniment care să aibă şi factor uman şi defecţiune tehnică”, spune Ştefan Martinescu, Direcţia de Investigaţii, AIAS.
Sunt cauzele care au dus la prăbuşirea sau aterizarea forţată a 45 de aeronave uşoare şi ultrauşoare în ultimii cinci ani. Din cauză că avioanele mici nu sunt echipate cu o cutie neagră care să înregistreze date despre zbor, anchetele trenează, recunosc specialiştii Autorităţii de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile.
„Sunt şi evenimente care au durat 4-5 ani. Am dat echipamente la expertizare, nu s-a constatat nimic. Laşi în aşteptare, poate mai apar dovezi să poţi ajunge la o concluzie şi o posibilă cauză”, spune Ştefan Martinescu, Direcţia de Investigaţii, AIAS.
Cea mai recentă anchetă este cea din judeţul Buzău acolo unde o aeronavă cu doi oameni de afaceri la bord s-a prăbuşit. O posibilă cauză a accidentului ar putea fi vremea nefavorabilă.
Acest avion, fix la fel ca cel care s-a prăbuşit miercuri în judeţul Buzău, intră în categoria avioanelor uşoare. În România sunt înmatriculate în prezent în jur de 200 de astfel de aeronave. Cele mai multe în ultimii ani.
„Este construită să zboare condiţii meteorologice bune, asta înseamnă că trebuie să vedem solul în permanenţă. Este autorizată să zboare atât ziua cât şi noaptea. Avionul acesta nu poate zbura în nori, în condiţii de ninsoare, vânt foarte puternic, dacă este ploaie puternică torenţială nu”, spune George Barbu, director Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă.
În România, sunt 1.000 de piloţi care au licenţă pentru a urca la manşa avioanelor uşoare şi ultrauşoare. Iar interesul pentru acest domeniu este în creştere de la an la an. Însă...
„Nu e de ajuns doar să ai o pasiune pentru a zbura, trebuie să şi respecţi aviaţia”, spune Ştefan Martinescu, Direcţia de Investigaţii, AIAS.