Victor Mateş este apicultor de mai bine de 25 ani şi patronul unei fabrici din Blaj în care se procesează anual 2.000 de tone de miere. 60 la sută din această cantitate merge la export.
„A fost un an cu o producţie bună, poate peste medie, însă conjunctura externa a impus o cădere a preţului, atât pe piaţa internă cât şi la export. Sperăm ca noul an apicol să înceapă cu promisiuni bune”, spune Victor Mateş, procesator de miere.
Preţul mierii poliflore este începe de la 2,7 euro pe kilogram. Cea de tei este cel puţin 3,5 euro kilogramul, în timp ce mierea de salcâm se vinde cu 4,7 euro kilogramul.
Apicultorii spun că exportă în Olanda, Germania, Austria şi Italia în special miere polifloră. Polonezii, în schimb, preferă mierea de tei, în timp ce francezii, chinezii şi japonezii o vor pe cea de salcâm.
Hideo Yamada deţine cea mai mare fabrică de prelucrare a mierii din Japonia, cu 1600 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 300 milioane de euro anual. De 18 ani cumpără produsele apicultorilor români.
„Noi în momentul de faţă avem 16 milioane de clienţi şi are un mare succes mierea românească de salcâm deoarece are un gust delicat care place foarte mult tuturor clienţilor. Noi importăm anual în jur de 500 de tone de miere”, spune Hideo Yamada, director Yamada Bee Company Group.
În România, de un tot mai mare succes se bucură produsele cosmetice.
„Am creat nişte reţete proprii, româneşti, cu produse apicole româneşti, de calitate. Folosim miere pură de salcâm, folosim propolis, ceară, lăptişor de matcă, polen şi doamnele sunt foarte încântate”, spune Alina Ochiş, producător cosmetice.
O cremă hidratantă cu miere costă 20 de lei iar un săpun este 7 lei.
„Suntem consumatori cu familia întreagă şi avem şi prieteni din Belgia care vin aici să cumpere miere din zona noastră”, spune o româncă.
„Îmi place foarte mult mierea românească, sunt foarte multe tipuri aici. În Belgia avem doar polifloră”, spune o turistă din Belgia.
Potrivit statisticilor, un român consumă în medie 450-500 de grame de miere pe an.