Prima locomotivă ecologică din România este, deocamdată, în teste. Inginerii de la RELOC Electroputere au folosit o locomotivă Diesel clasică de 2.100 de cai putere, al cărei motor la fost adaptat pentru a funcţiona cu biodiesel sau ulei vegetal.
„În principal, s-au transformat instalaţiile de alimentare, dar şi instalaţia care asigură condiţiile de ardere ale acestui combustibil”, spune Petre Bitică, şef serviciu în cadrul RELOC Electroputere.
Reprezentanţii companiei au lucrat timp de un an la noua locomotivă, iar costurile proiectului se ridică la aproape un milion de euro.
Prima locomotivă ecologică din România are aceleaşi performanţe ca una Diesel clasică, însă există două mari avantaje. În primul rând, cele legate de mediu şi, în al doilea rând, cele legate de costuri. Combustibilul pentru o astfel de locomotivă costă la jumătate faţă de cel pentru o locomotivă Diesel clasică.
De exemplu, locomotiva consumă aproximativ 800 de kilograme de combustibil biodiesel la o 100 de kilometri, cu o încărcătură de 3.000 de tone. Motorină consumă 920 de kilograme pe aceeaşi distanţă, cu aceeaşi încărcătură. În plus, motorul nu mai poluează mediul înconjurător.
„Din punct de vedere al noxelor emanate în atmosferă, sunt reduse cu 50%. Uleiul bio sau biocombustibilul este total nepoluant, nu conţine sulf”, a spus Călin Graţian, vicepreşedinte al Grampet Group.
Noul motor ecologic se află în curs de omologare la OSIM, iar reprezentanţii companiei au anunţat că îşi doresc să producă în serie acest model.