Trenul de la Braşov ajunge în Oradea cu puţin după ora 13. Călătorii cu destinaţia Ungaria sunt preluaţi de un autobuz, care-i duce până într-o localitate aflată la 60 de kilometri vest de graniţa cu România. Abia acolo, oamenii urcă în trenul de Budapesta.
„Vin din Târgu Mureş, mă duc la o conferinţă de balneologie la Mezőkövesd. Şi e destul de neplăcut ca de pe un tren internaţional să te dea jos şi să mergi cu autobuzul”, spune unul dintre călători.
„Mi-e greu să cobor, să urc în maşină şi iar să cobor din maşină, să urc în tren”, spune o femeie în vârstă.
„Venim din Püspökladány şi ajungem la Oradea prin Biharkeresztes, o dată pe zi, pentru înlocuirea rapidului internaţional Bihar. 76 de kilometri dus, circa 150 dus-întors”, afirmă Márton Lázár, şoferul autobuzului.
„Nu ne place deloc că trenul soseşte la 1 jumate, maşina la 2, şi pleacă la 2 şi un sfert”, se plâng călătorii.
Plăcută sau nu, călătoria cu autobuzul a devenit necesară după ce un important pod feroviar din Ungaria a intrat în reparaţii.
„Până acum, trenurile de mare tonaj circulau pe pod doar cu anumite restricţii. După reabilitare, restricţiile vor fi ridicate”, declară Imre Kavalecz, reprezentantul administraţiei feroviare ungare MÁV.
Autobuzul va face legătura între România şi Ungaria până pe 13 decembrie, când va fi reluată circulaţia trenurilor. Garniturile vor fi oprite din nou în primăvara anului viitor, când podul va reintra în reparaţii. Până acum, trei garnituri asigurau legătura cu Ungaria prin gara din Oradea, însă pe durata restricţiilor, două dintre ele au fost suspendate.